Den tyske BMW-tuneren AC Schnitzer har igjen fiklet med en bil, denne gangen en M5 Touring. Den store, praktiske familiebilen med enorm motor og herlige kjøreegenskaper er dermed blitt enda heftigere. Resultatet har fått navnet ACS5 Sport.

Bilder: AC Schnitzer ACS5 Sport

Funksjonell form
- Form følger funksjon, sier tuneren om stylingsettet. Det skal bidra til bedre stabilitet i høy fart, og den åpne fronten slipper også inn mer luft for kjøling av den herlige V10´en. En frontspoiler i karbonfiber, en ny støtfanger bak med karbon-diffuser og plass til de nye endestussene på eksosanlegget og en liten vinge på toppen av bakluka gjør også positive ting for utseendet.

Understell fra Ringen
Bilen ruller på tunerens egne 20-tommere, og 21-tommere er også tilgjengelig for de som måtte ønske det. Med et nytt understell - utviklet med hjelp fra racerføreren Manfred Wollgarten, som også er teknisk sjef hos AC Schnitzer, etter runde på runde på Nürburgrings Nordschleife - har bilen fått lavere tyngdepunkt, den er fastere og krenger mindre, og den skal være enda mer morsom å kjøre enn en standard M5.

Voldsom motor og voldsomme bremser
Og det er jo greit, for tuneren har også bearbeidet motoren. Den fem liter store V10´en er trimmet fra 507 til 552 hk, ved hjelp av en ny eksosmanifold, nye katalysatorer, ny motorstyring, og det mindre restriktive eksosanlegget. Siden fartssperra er fjernet, gjør bilen nå 320 km/t.

Da er det sikkert også greit at de har oppgradert bremsene, med voldsomme skiver som skrubbes av åttestemplede kalippere foran.

Interiøret er forfinet med store mengder aluminium, og enkelte detaljer i karbonfiber for den rette, sportslige følelsen. Et nytt ratt er også på plass.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!