De flytende linjene går igjen over alt i Taiki, både utvendig og innvendig.

Konseptbiler er morsomme. Noen ganger viser de tydelig hva som kommer, andre ganger viser de noe som ser ut til å være hentet rett fra en futuristisk tegnefilm. Men like fullt sier produsentene at også de ekstreme konseptbilene hinter om tanker for framtiden, og det gjør også Mazda nå. De sier i hvertfall at den representerer en mulig retning for framtidens Mazda-sportsbiler.

Taiki-konseptet følger opp Mazdas strøm av konseptbiler med ekstreme linjer, og i følge produsenten kombinerer den de flytende linjene med virkelighetens teknikk. Navnet er japansk, og betyr atmosfære. Og det er atmosfærens måte å omgi planeten på som skal ha inspirert designerne, sier Mazda. Aerodynamisk skal designen også ha store fordeler.

Klassisk oppskrift
Sportsbil-konseptet har hentet enkelte detaljer fra gamle dagers mer eller mindre storheter; for eksempel er tildekte hjul noe vi har sett før. Det tekniske oppsettet er også tradisjonelt; den har det Mazda kaller neste generasjons rotasjonsmotor - altså en Wankel foran, og denne driver bakhjulene.

Den nye Renesis-motoren er nykonstruert med dagens RX-8-motor som utgangspunkt. Den har to kamre på 800 ccm hver, og er forbedret for å være mer effektiv og økonomisk i bruk, samtidig som den gir høyere dreiemoment over hele turtallsskalaen. Store deler av motoren er bygd i aluminium, med andre ord er Wankelmotoren enda lettere enn dagens kompakte, lave og lette maskin.

Framtidens RX-8?
Det lange panseret, de korte overhengene og en glasskuppel rundt de to setene hinter jo om at dette kan bli artig. Og også innvendig har konseptbilen fått flytende linjer, og en bråte med snerte og artige detaljer.

Alt i alt kan dette anses som en futuristisk tanke om hvordan RX-8 vil se ut i framtiden. Vel, vi får se om noe sånt ruller ut fra Mazda-fabrikken om noen år. Det er jo litt vanskelig å spå om framtiden.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!