Rolls-Royce sier at coupéen skal få elegante linjer, og at den skal være mer førerorientert enn de øvrige modellene.

Den digre bilen er elegant, og den skal samtidig være både svært komfortabel og et hakk mer sportslig i oppførselen enn en vanlig Phantom. Det antas at også produksjonsbilen får et vinylkledd tak, som gjør at det nesten ser ut som om den er en cab.

Rolls-Royce Phantom er ikke akkurat noe dagligdags syn her i landet. Bilen er enorm, og den er enormt dyr. Likevel selges det en god del av den; Phantom, som ble lansert i 2003, ble solgt i 805 eksemplarer i fjor, fordelt på femti land. Det er produsentens høyeste salgstall på seksten år.

Mer: Mansory Rolls-Royce Phantom
Mer: Bentley Continental GTC

På fjorårets bilutstilling i Genève viste Rolls-Royce fram konseptbilen 101EX. Denne var en todørs, fireseters luksusbil på Phantom-basis. Nå bekrefter det britiske adelsmerket at bilen skal bygges.

Mer førerglede
Navnet er foreløpig ikke kjent, men bilen skal komme på markedet allerede neste år, og selges sammen med den vanlige Phantom, den 25 cm lengre Phantom Extended Wheelbase, og den åpne Phantom Drophead Coupé.

Coupéen skal bygges på en modifisert variant av den basisen som de øvrige modellene står på, men bilen får et kortere karosseri og et understell justert med for kjøreglede enn kun komfort. Motoren blir den samme; en 6,75-liters V12 på 453 hk og 720 Nm er jo høyst akseptabelt, selv i den store bilen.

- Verdens beste
Bilen skal imidlertid ikke være "overstadig sportslig" ifølge Rolls-Royce-folket. Målet er at den nye coupéen skal være verdens beste transkontinentale tourer, hva nå enn det måtte innebære for et erkebritisk luksusflåtemerke.

Så det er bare å begynne å spare: prisen sies å havne nærmere tre millioner kroner, pluss avgifter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!