Rallyklonen er klar

Endelig er tiende generasjon av Mitsubishi Lancer Evolution offisiell. Den nye nesten-rallybilen får 280 hk, sint utseende og et avansert firehjulstrekksystem.

Masser av lufteslisser, brede skjermer, dype sideskjørt og en markant hekkvinge bidrar til at du ikke forveksler en EVO X med en vanlig Lancer.
Masser av lufteslisser, brede skjermer, dype sideskjørt og en markant hekkvinge bidrar til at du ikke forveksler en EVO X med en vanlig Lancer.
Sist oppdatert

Du har fått noen smakebiter på Mitsubishi Lancer EVO X tidligere, og nå er bilen endelig offisiell. Den skal presenteres på den kommende Tokyo-messen, og allerede 1. oktober er den i salg i Japan.

Bilder: Mitsubishi Lancer EVO X

Lancer EVO-modellene er det nærmeste vi kan komme en rallybil for gata. Og den eneste reelle konkurrenten - Subaru Impreza WRX Sti - kommer også i ny tapning på Tokyo-messen.

Tøff
EVO X får et utseende som er svært nær det tøffe konseptet vi har blitt servert en del ganger. Fronten er åpen og gapende, sideskjørtene markante, skjermene er brede, og bak har den fått en integrert diffuser. Panseret og skjermene har lufteslisser, og hullet midt på panseret leverer luft til intercooleren. Bilen har fått en plate under som rydder opp i luftstrømmene, og en diger hekkvinge er selvsagt også på plass.

Innvendig finner vi dype Recaro-stoler, et lite og gripevennlig ratt med kontroll for justering av firehjulstrekksystemet, og et sett tøffe instrumenter. Alt går i svart og sølv, og selv om dette er en morobil, har den også fått en omfattende sikkerhetsutstyrspakke. Dessuten har den også godt med annet utstyr på plass, og flere ting for økt komfort, underholdning og slikt er tilgjengelig fra ekstrautstyrslista.

Sprekt hjerte og dobbeltclutch
Hjertet i bilen er nytt; Mitsubishi har gitt bilen en nyutviklet turbo-toliter på 280 hk ved 6500 o/min og 422 Nm ved 3500 o/min. Denne er plassert lavt i bilen, noe som legger tyngdepunktet nærmere bakken. Motoren er også en del lettere enn den i forrige generasjon, samtidig som den er snillere både hva forbruk og utslipp angår. Turboens design gjør dessuten at bilen får et heftigere drag i bunn og i mellomregisteret enn forgjengeren.

I EVO X kan du velge mellom to girkasser; en oppdatert femtrinns manuell med fire korte utvekslinger og et hvilegir, eller en helt nyutviklet, sekstrinns dobbeltclutchgirkasse som fungerer på samme måte som Volkswagens DSG-girkasse. Denne skal gi sømløs akselerasjon samtidig som forbruket holdes nede, og du kan velge mellom tre forskjellige girskiftmodi eller å overstyre den manuelt med titan-skiftehendler ved rattet.

Avansert firehjulstrekksystem
Firehjulstrekksystemet er også oppdatert. Stabilitetssystemet jobber sammen med en aktiv, hydraulisk kontrollert senterdiff, en "Active Yaw Control" som styrer kreftene mellom bakhjulene, og et sportslig oppsatt ABS-system. Dette skal gi både en lettkjørt, stabil og trygg bil til vanlig, og en leken og kontrollerbar bil når du vil sladde litt.

Prestasjonene, de sies det ikke noe om. Men såpass med krefter bør jo sette god fart på bilen. Mitsubishi lover i hvertfall at den skal være ordentlig morsom å kjøre; den har en mye stivere konstruksjon enn forgjengeren - med de fordeler dette har for kjøreegenskaper, sikkerhet og komfort.

Bedre, også til hverdags
EVO X har også bredere sporvidde og lengre akselavstand enn EVO IX, noe som gir mer innvendig plass, bedre stabilitet og mer komfort. Og - med bidrag fra den nye motoren, og takket være tak, forskjermer og hekkvinge i aluminium, har den både lavere tyngdepunkt og kortere overheng enn EVO IX.

Nå er det bare å begynne å spare, og håpe det blir en snørik vinter.

Denne saken ble første gang publisert 02/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også