Vi har tidligere fortalt at BMW skal lage en cabriolet av 1-Serie, i tillegg til den snart kommende coupéen. Nå har de vist de første bildene av bilen, som skal by på noe mer påkostet, elegant og moro enn det som vanlig er i dette segmentet.

Opp eller ned på 22 sekunder
Stofftaket på den åpne 1-Serien åpnes og lukkes med et knappetrykk, og operasjonen skal ta 22 sekunder. Dette kan også gjøres mens man kjører - i hvertfall i hastigheter opp til 40 km/t. Og om du vil, kan du kjøpe et stofftak i antrasitt-farge, som med litt glitter i skal gi en flott, skiftende sølvfarge, i følge produsenten.

Bilder: BMW 1-Serie Cab

Det grunnleggende ved 1-Serie er det samme, og BMW lover at bilen skal by på store mengder kjøreglede i tillegg til den gleden det gir å kjøre åpent. Selv om den veier et par hundre kilo mer enn en tilsvarende tredørsmodell. Den er en fireseter, og skinnet er behandlet med samme solreflekterende teknologi som setene i den åpne 3-Serie. Dette gjør at overflatene ikke blir like varme som vanlig når sola står på.

Bredt spekter
Under panseret kommer den åpne 1-Serie med fire bensinmotorer; 118i har en toliter på 143 hk, 120i har en toliter på 170 hk, 125i har en 2,5-liter på 218 hk og 135i har den fantastiske, twinturbomatede treliteren på 306 hk under panseret. I tillegg kommer den som 120d, med en 177-hesters dieseltoliter. Med den sprekeste bensinmotoren gjør bilen 0-100-sprinten på 5,6 sekunder, og toppfarten er begrenset til 250 km/t. Alle motorene kan for øvrig kombineres med en sekstrinns automatkasse.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Effektiv
Alle motoralternativene kommer med BMWs energibesparende teknologi, som blant annet inkluderer start-og-stopp-funksjon, gjenvinning av bremseenergi, elektrisk servostyring, girskiftindikator og en dynamo som kobles ut når den ikke trengs. Dette bidrar til å holde forbruk - og dermed utslipp - nede. Dessuten lukkes luftinntakene i fronten automatisk om de ikke trengs, for å redusere luftmotstanden.

Den åpne 1-Serien har en omfattende standardutstyrspakke, både hva sikkerhet, komfort og finesser angår. Om det er fare for å rulle rundt, skytes veltebøyler opp bak baksetet.

Det er bare å glede seg til sommeren!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!