GT2-killer

Samtidig som Porsche presenterer den nye 911 GT2, viser Edo Competition fram en 680-hesters GT2 R basert på forrige 911-generasjon.

Edos 911 er voldsom, både hva utseende og hva prestasjoner angår.
Edos 911 er voldsom, både hva utseende og hva prestasjoner angår.
Sist oppdatert

Den nye Porsche GT2 ble nettopp presentert for publikum. Bilen har 530 hk som driver bakhjulene, den er bygd for rendyrket kjøreglede, og den gjør 0-100-sprinten på 3,7 sekunder.

Tyske Edo Competition har, som du tidligere har kunnet lese her, en hang til å skru litt på gromme biler. Nå har de lagd sin egen GT2 R-variant, med opptil 680 hk.

Bilder: Edo Competition Porsche GT2 R

996-basis
Det spiller ikke så stor rolle hva du bruker som utgangspunkt for denne bilen, det holder at du har en 996-generasjons 911 stående. Men aller grommest blir det om du leverer en 996 Turbo eller GT2 til Edo, da trimmer de motoren til 680 hk og 870 Nm.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Men de andre motoralternativene er ikke direkte tamme de heller; trimsteg en består av blant annet et par turboer, og gir 542 hk og 755 Nm, noe som resulterer i en 0-100-sprint på 3,8 sekunder, 0-200 km/t på 11 sekunder, og 330 km/t i toppfart.

Heftig i karbon
Siden prestasjonene tilhører dagens nivå og vel så det, må jo utseendet også oppgraderes. 996´en får en helt ny karbonfiber-stylingpakke med masser av luftinntak, bredere skjermer, nye lykter og en diger hekkvinge. Til og med tanklokket er bygd om for å passe til stylingsettet.

Bilene oppgraderes selvsagt på andre områder også. Det nye, justerbare understellet er utviklet i samarbeid med KW, og digre bremser - 380 millimeter store skiver foran og 350 millimeter store bak, som klemmes av firestemplede kalippere - skal sørge for at retardasjonen blir tilstrekkelig. De utstyrer selvsagt bilen med nye hjul også; 235/45-18-dekk foran og 335/30-18-dekk bak.

Denne saken ble første gang publisert 21/09 2007, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også