Den nye Porsche GT2 ble nettopp presentert for publikum. Bilen har 530 hk som driver bakhjulene, den er bygd for rendyrket kjøreglede, og den gjør 0-100-sprinten på 3,7 sekunder.

Tyske Edo Competition har, som du tidligere har kunnet lese her, en hang til å skru litt på gromme biler. Nå har de lagd sin egen GT2 R-variant, med opptil 680 hk.

Bilder: Edo Competition Porsche GT2 R

996-basis
Det spiller ikke så stor rolle hva du bruker som utgangspunkt for denne bilen, det holder at du har en 996-generasjons 911 stående. Men aller grommest blir det om du leverer en 996 Turbo eller GT2 til Edo, da trimmer de motoren til 680 hk og 870 Nm.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Men de andre motoralternativene er ikke direkte tamme de heller; trimsteg en består av blant annet et par turboer, og gir 542 hk og 755 Nm, noe som resulterer i en 0-100-sprint på 3,8 sekunder, 0-200 km/t på 11 sekunder, og 330 km/t i toppfart.

Heftig i karbon
Siden prestasjonene tilhører dagens nivå og vel så det, må jo utseendet også oppgraderes. 996´en får en helt ny karbonfiber-stylingpakke med masser av luftinntak, bredere skjermer, nye lykter og en diger hekkvinge. Til og med tanklokket er bygd om for å passe til stylingsettet.

Bilene oppgraderes selvsagt på andre områder også. Det nye, justerbare understellet er utviklet i samarbeid med KW, og digre bremser - 380 millimeter store skiver foran og 350 millimeter store bak, som klemmes av firestemplede kalippere - skal sørge for at retardasjonen blir tilstrekkelig. De utstyrer selvsagt bilen med nye hjul også; 235/45-18-dekk foran og 335/30-18-dekk bak.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!