Bak setene i den karbonfiberkledde raketten finner vi en racinginspirert, kompressormatet V8 på 1183 hk.

Det er snart fire år siden første gang Vi Menn skrev om Shelby Super Cars. Den amerikanske supersportsbilprodusenten syntes ikke Bugatti Veyron var heftig nok, så de trimmet like godt opp den kompressormatede aluminiums-V8´en til 1046 hk og 1113 Nm. Med et vindtunneltestet karosseri og kun 1197 kg å dra på, skulle dette være nok til en teoretisk beregnet toppfart på 439 km/t.

Etter den tid har de justert enda litt til på motoren, så nå yter den 1183 hk og 1483 Nm.

Heftig girkassetest
I mars i år skulle de hardteste girkassas driftssikkerhet, og nådde samtidig 388,49 km/t på teststrekken i Nevada. Men den store, ordentlige toppfartstesten kom ikke før i forrige uke.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Våre naboer, Koenigigsegg, hadde den offisielle fartsrekorden på 389 km/t i en CCR. Og Bugatti Veyrons uoffisielle rekord er 407 km/t.

S-sving i 340 km/t
For å få til en offisiell fartsmåling, må kravene fra Guinness´ Rekordbok tilfredsstilles. Dette innebærer blant annet at bilen må kjøres over teststrekken en gang, så tilbake innen en time. Og det er gjennomsnittet av høyeste oppnådde hastighet hver vei som teller.

På en for anledningen avstengt vei i Washington, nær Shelby Super Cars lokaler, måtte testføreren Chuck Bigelow kjøre gjennom en S-kombinasjon i nesten 340 km/t før han kunne gi full gass i 2,4 kilometer. Og da var det bare å stå på bremsen.

411,76 km/t
Men de klarte det: Ultimate Aero klarte 413,83 km/t på første passering og 409,71 på den andre, noe som gir verdensrekorden 411,76 km/t. Måletallene må riktignok verifiseres av en Guinness-komité før den virkelig gjelder, men Shelby Super Cars Ultimate Aero er verdens raskeste produksjonsbil.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!