Tokyo Motorshow 2007

Innvendig ser den ikke ut til å mangle noe. V8 er en eksklusiv terrengbil.

Bilen har et aktivt understell, som skal gi fordeler både ved tøff terrengkjøring og på landeveien.

Toyota Land Cruiser har vært terrengkonge i mange år - Toyota har bygd slike biler i over femti år nå. Toppmodellen, den påkostede og store bilen som i dag heter Land Cruiser 100, byr på en fin kombinasjon av komfort, kjøreegenskaper og ikke minst heftige terrengegenskaper.

Videreutvikling, ingen revolusjon
I slutten av oktober skal Toyota vise en helt ny Land Cruiser-toppmodell. Den har fått navnet V8, og er åttende generasjon av bilen. Offroadegenskapene skal fortsatt være i toppklasse, men den skal også være mer raffinert, mer komfortabel og ha enda bedre kjøreegenskaper. Den skal også ta med seg kvaliteten og utholdenheten fra de tidligere modellene.

Flere nyheter - Frankfurt 2007

- For å beholde Land Cruisers rykte som en sterk bil som holder lenge, og som man kan stole på, har vi valgt å videreutvikle det vi allerede har i stedet for å revolusjonere modellen, sier Sadayoshi Koyari, sjefingeniør for Land Cruiser, i pressmeldingen.

Kraftig diesel-V8
Plattformen er konstruert på nytt - bilen er fortsatt bygd på en ramme - og akselavstanden er den samme som før. V8´en er blitt seks centimeter lengre enn 100, og den er også noen centimeter bredere.

Hjertet, som har gitt navn til modellen, er også nytt: En helt nyutviklet, 4,5-liters diesel-V8 på 286 hk ved 3600 o/min og med 650 Nm mellom 1600 og 2800 Nm erstatter 4,2-literen. Denne er koblet til en ny sekstrinnsautomat. Forbruket er for øvrig 1,02 på mila, og det er ikke ille for en såpass diger, tung og godt motorisert bil.

Du kan få den nye Land Cruiser-toppen med en oppgradert 4,7-liters bensin-V8 også. Denne er koblet til en femtrinns automat, og yter 288 hk ved 5400 o/min og 445 Nm ved 3400 o/min. Forbruket er naturligvis en del drøyere enn for dieselen, men det kunne jo også vært verre enn 1,44 i snitt...

Aktivt understell
Av utstyr kan vi nevne et krabbekontrollsystem på bensinvarianten, som styrer motor og bremser og gjør at du kan krype veldig sakte framover uten å spinne eller låse hjul. V8 får også et nytt, firehjuls aktivt høydekontrollsystem som er kombinert med et adaptivt, variabelt understell. Dette kontrollerer de fire hjulopphengene samtidig, for å hjelpe bilen med å holde alle hjulene i bakken selv når terrenget er veldig tøft.

I tillegg får V8 et system som styrer fremre og bakre stabstag aktivt, ved hjelp av et par hydrauliske sylindere. Og firehjulstrekksystemet er oppgradert med en Torsen-senterdifferensial, som styrer kreftene dit de trengs. Sikkerhetsutstyr som fjorten airbager, et ABS-system med egne terrenginnstillinger, ESP og slikt er også på plass når ordrebøkene åpnes i desember.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!