Blank og grom

Heico har også med seg en Volvo S80 til SEMA-showet, og den er blank, sprek og tøff.

Den spesielle lakkjobben tok to uker å legge  hvert strøk måtte være feilfritt ved påleggingen.
Den spesielle lakkjobben tok to uker å legge hvert strøk måtte være feilfritt ved påleggingen.
Sist oppdatert

Forleden kunne vi vise Volvo C30´en den tyske Volvo-tuneren Heico Sportiv skal presentere på det store SEMA-showet i Las Vegas. De har også med seg en S80 helt utenom det vanlige.

- Vi ville finne ut hvor langt vi kunne gå med en høyprestasjonsvariant av S80, og Heicos imponerende merrittliste i racing med Volvo og med Volvo-tuning gjorde dem til en perfekt partner for dette, sier Volvo-toppen Lex Kerssemakers i pressemeldingen.

Bilder: Heico Volvo S80 SEMA

350 hk på E85
Og Heico har tatt S80´en et godt stykke. Den turbomatede, tre liter store T6-rekkesekseren leverer i utgangspunktet 285 hk og 400 Nm i bilen, som fordeles på alle fire hjulene. Heico har konvertert den til å takle E85 (bioetanol), og trimmet den til 350 hk og 550 Nm - sistnevnte tilgjengelig mellom 1500 og 4000 Nm. Med dette gjør bilen 0-100-sprinten på 5,8 sekunder. Men Heico sier at de ikke er ferdige med trimmejobben ennå, og håper på enda mer kraft når SEMA-showet åpner.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

S80´en har fått et spesialutviklet sportsunderstell, som blant annet legger den fire centimeter nærmere bakken. Et nytt bremsesystem med store skiver, seksstemplede, blå kalippere foran og nye bremseklosser er på plass, og skjules så vidt av Heicos 20-tommere med 255/30-dekk på. Og tuneren lover at bilen skal oppleves som sportslig, uten at det har gått på bekostning av den luksuriøse komforten i S80.

Blank prøvelse
Tuneren har gitt bilen et nytt, håndlagd stylingsett der alle bitene er bredere og lavere enn på originalen. Og den spesielle lakkjobben var visst en stor utfordring: sju lag lakk der ingen av lagene tåler finpuss etterpå, tok to uker å legge.

Innvendig preges bilen av blått. Og baksetet er bygd om til to dypere enkeltseter. Et nytt ratt og en ny girspak er på plass, og midtkonsollene foran og bak er kledd i sølvfarget karbonfiber. Bak finner man også kontrollene til et multimediasenter for baksetet.

En smakebit
Som C30´en vi har vist tidligere, er denne S80´en mer en smaksprøve av hva Heico kan gjøre om de får frie tøyler. Men mye av det vi ser her kommer sannsynligvis også inn i standardsortimentet deres.

Besøk Heico Sportiv
Besøk SEMA-showet

Denne saken ble første gang publisert 18/09 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også