Det er mye positivt å si om en Smart Fortwo. Den er liten og praktisk i byen, lettparkert og lettkjørt. Den er også nøysom og snill mot miljøet. Og den er ganske så søt. Men tøff, det er vel kanskje å ta litt i.

Men Brabus har gjort den tøff, og skal bygge Ultimate 112, som de kaller den, i en begrenset serie. Smart´en har fått et muskuløst stylingsett med ny front, nye sideskjørt og skjermbreddere. De brede skjermene har gitt rom for enorme hjul - bilstørrelsen tatt i betraktning: blanksvarte 18-tommere med 205/35-dekk foran og 235/30-dekk bak.

Mer moro
Et høydejusterbart coiloversett bidrar også til det tøffe utseendet, samtidig som Brabus lover at det skal gjøre bilen med underholdende å kjøre - uten at det går på bekostning av komforten.

Bilder: Brabus Smart Ultimate 112
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Et oppgradert understell og store hjul kan være en god ting, for Brabus har også trimmet den turbomatede, tresylindrete motoren. Her leverer den 112 hk og 150 Nm, og sender den lille bilen til 60 km/t på 3,9 sekunder, til 100 km/t på 9,5 sekunder, og toppfarten i den åpne bilen er elektronisk begrenset til 170 km/t.

Sinnalyd
De ekstra kreftene skal også gjøre bilen mer lettkjørt og anvendelig; enten du lar automatkassa styre alt selv, eller om du bruker sjaltehendlene som er montert på Brabus´ nye ratt, skal det være godt med behagelig kraft tilgjengelig.

Akselerasjonen skal også høres: et nytt eksosanlegg sørger for at mer tresylindret gromlyd skal slippe ut.

Friskt og kostbart
Innvendig har Brabus´ skreddere fått lov til å leke seg litt. Den har fått mye mer skinn - i svart og med sømmer i samme farge som eksteriøret. Et nytt instrumentpanel er på plass, de fleste betjeningshendler som blinklysarm, dørhåndtak og slikt er lakkert i bilens farge, og en rekke aluminiumsbiter er på plass for å friske det hele opp ytterligere.

Brabus´ ferdigbygde Ultimate 112 leveres også med klimaanlegg, navigasjon og stereoanlegg. Bilene skal håndbygges i kun 112 eksemplarer, og hver bil har en nummerert plate. Og prisen? Bortimot 370 000 kroner, pluss avgifter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!