Interiøret er en oppvisning av hva et skinn- og livsstilsselskap kan gjøre med en bil.

Med drøye 700 hk har ikke denne CL´en bare utseendet å by på.

Den tyske Mercedes-Benz-tuneren Carlsson har innledet et samarbeid med det internasjonale skinn- og livsstilsselskapet Etienne Aigner, og resultatet er en bil litt utenom det vanlige.

- Adekvate krefter
For å ta de harde fakta først: Carlsson har tatt utgangspunkt i en CL, og bygd den om til det de kaller CK65-status. Dette betyr en turbomatet V12 med drøye 700 hk og 1100 Nm, noe som sender den digre og luksuriøse bilen til 100 km/t på 3,9 sekunder og hele veien til Carlssons elektroniske fartssperre som er plassert på 320 km/t.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Eller som Carlsson-folket selv sier det: V12´en er alltid klar til å levere krefter, og føreren kan stole på at det er mer enn adekvate krefter her.

Forfinet for fart
CL´en har fått tunerens nye karbon-stylingsett med ny front og hekk, den ruller på ultralette 21-tommere med 265/30-dekk foran og 295/35-dekk bak, og understellet er justert med Carlssons elektroniske boks som i utgangspunktet legger bilen 30 millimeter nærmere bakken. Men dette understellet justeres automatisk etter underlag, kjørestil og hastighet. Og et nytt eksosanlegg med fire utblås både ser flott ut og gir masser av herlig lyd.

Påkostet
Men slike ting har vi jo sett før. Det som virkelig er spesielt med Eau Rouge - naturligvis oppkalt etter den berømte svingen med samme navn på Spa Francorchamps-banen - er interiøret.

Her har Aigner brukt sine fineste varer, både når det gjelder skinn og alcantara. Alt er selvsagt håndsydd og i høyeste kvalitet, og de edle varene dekker nesten alt som tenkes kan innvendig i bilen. Og alt er farget i den samme okseblodfargen som vi finner utvendig. Detaljer som et nytt og ordentlig gripevennlig ratt, aluminiumspedaler og diverse opplyste elementer hører også med.

Vær rask!
Carlsson forteller at Eau Rouge skal bygges i ti eksemplarer, og alle bilene er fullstappet av utstyr. Og du kan velge mellom flere tofargede varianter. Men rimelig kan den ikke akkurat sies å være: Carlsson skal ha nærmere 2,5 millioner kroner for mesterverket, og så kommer jo norske avgifter i tillegg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!