Heico Sportiv har igjen tatt for seg en Volvo C30, og akkurat denne bilen skal presenteres på det enorme SEMA-showet i Las Vegas i månedsskiftet oktober-november.

SEMA er en messe for ettermarkedsbransjen, der alle som tilbyr utstyr til eller ombygging av biler kan vise hva de kan. Nivået er som regel skyhøyt, spesielt på de ferdigbygde bilene. For å synes i Las Vegas, må bilen virkelig være noe utenom det vanlige.

Bred og lav
Heico har gitt C30´en en ny frontfanger med større luftinntak. Frontfangeren har integrerte tåkelys og en liten spoiler i nedkant, og den nye grillen er også støpt sammen med fangeren.

Se bildene - Heico Volvo C30 SEMA
Frankfurt 2007 - Se alle bilnyhetene

Den tøffe støtfangeren bak har plass til Heicos nye eksosutblås - de to doble rørene markerer avslutningen på deres rustfrie eksosanlegg som både skal frigjøre godlyd og god kraft. Et nytt sett sideskjørt gjør den også lavere, bredere og tøffere, og også skjermene er breddet.

300 turbohester
Og krefter er det nok av i den kompakte bilen: den turbomatede T5-rekkefemmeren er trimmet til 300 hk og 420 Nm, og bilen gjør med denne 0-100 på 5,4 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Bilen ruller på 19-tommere skodd med 235/35-gummi, og bak disse ligger et oppgradert bremsesett. Skivene foran måler 326 x 30 millimeter, og klemmes av blå, firestemplede kalippere med Heico-logoen på. C30´en har også et nyutviklet sportsunderstell, som blant annet legger bilen 40 millimeter nærmere bakken.

For surfere?
Heico sier at bilen er dekorert i surfestil, og den oransje fargen går igjen i interiøret. Her er det aller meste nemlig kledd i oransjefarget skinn, med oransje sømmer. Til og med sikkerhetsbeltene og gulvmattene er oransje.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!