Gassbombe
AC Schnitzer fortsetter å gjøre heftige ting. Nå har de bygd om BMW M5s V10 til å kjøres på gass, og satt den inn i en 3-Serie coupé.
Du har lest om den tyske BMW-tuneren her mange ganger før. Og årsaken er ganske enkel: AC Schnitzer bygger om det som ruller ut fra BMW-fabrikken, med heftige resultater.
Se bildene: AC Schnitzer GP3.10
Nå presenterer de det de selv kaller GP3.10. Dette er en 3-Serie coupé med et voldsomt stylingsett på - med seks centimeter bredere skjermer med luftslisser i på hver side, en ny hekk der eksosrøret stikker ut i midten, og med en integrert diffuser, en hekkvinge og en del annet. Et sett 20-tommere med 245/30-dekk foran og 315/25-dekk bak er også med i pakken.
552 hk
Under panseret har bilen fått den herlige V10´en fra M5 og M6. Og naturligvis har de ikke kunnet la motoren være i fred, heller. Med ny motorstyring, lettere tilgang på luft og åpnere eksossystem yter den nå 552 hk og 540 Nmn - altså 45 hk mer enn standardmotoren.
Frankfurt 2007 - Se alle bilnyhetene
0-100-sprinten går unna på 4,5 sekunder, og 200 km/t nås etter 13,9 sekunder. Og det avtar ikke før ved 320 km/t.
Snill på gass
I et miljøperspektiv er dette kanskje ikke så veldig imponerende, selv om motoren skal ha svært effektiv forbrenning og dermed slippe ut lite grums. AC Schnitzer har derfor montert inn en 80-liters LPG-tank - altså en tank for gass i væskeform - i tillegg til bilens originale bensintank. Dette gjør at føreren når som helst kan bytte mellom å kjøre på bensin og gass.
AC Schnitzer sier at det er mange gode grunner til å kjøre bilen på LPG. Det er 2700 fyllestasjoner i Tyskland alene, LPG er billigere enn bensin, og når det forbrennes, slippes det ut 15 prosent mindre CO2 enn med bensin.
Kommer - på en måte
Bilen er imidlertid ikke til salgs, i hvert fall ikke ennå. Men tuneren sier at elementer fra den skal komme inn i AC Schnitzer-sortimentet. Dessuten har de jo allerede estimert en pris for den gassdrevne bomba: 198 00 euro, eller rundt 1,6 millioner kroner etter dagens kurs.
Denne saken ble første gang publisert 12/09 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.