VW-nyhetene
Dagen før Frankfurt Motor Show åpner, viser Volkswagen fram sine nyheter. Tekst og foto: Fred Magne Skillebæk
For første gang fikk vi se nye Audi A4 live, og det er bare å ta av seg hatten. Det skal rett og slett bli vanskelig å være konkurrent i premiumsegmentet heretter. A4 setter standarden for hva klassen må levere. Foreløpig er de antagelig alene om å levere det, for den firedørs sedanen vi er vist her er intet mindre enn en A5 med fire dører. De som har fulgt med hva som sies om den vet at dette ikke er noe å kimse av. Audi A4 leveres med fem motoralternativer til å begynne med, og tro meg, du finner garantert en som passer for deg.
For første gang fikk vi se nye Audi A4 live, og det er bare å ta av seg hatten. Det skal rett og slett bli vanskelig å være konkurrent i premiumsegmentet heretter. A4 setter standarden for hva klassen må levere. Foreløpig er de antagelig alene om å levere det, for den firedørs sedanen vi er vist her er intet mindre enn en A5 med fire dører. De som har fulgt med hva som sies om den vet at dette ikke er noe å kimse av. Audi A4 leveres med fem motoralternativer til å begynne med, og tro meg, du finner garantert en som passer for deg.
For første gang fikk vi se nye Audi A4 live, og det er bare å ta av seg hatten. Det skal rett og slett bli vanskelig å være konkurrent i premiumsegmentet heretter. A4 setter standarden for hva klassen må levere. Foreløpig er de antagelig alene om å levere det, for den firedørs sedanen vi er vist her er intet mindre enn en A5 med fire dører. De som har fulgt med hva som sies om den vet at dette ikke er noe å kimse av. Audi A4 leveres med fem motoralternativer til å begynne med, og tro meg, du finner garantert en som passer for deg.
Vi har sett Bugatti etter Bugatti, og det føltes som den ble lansert flere hundre ganger allerede før noen fikk se den. Her lanserte VW-konsernet en versjon av Veyron med etternavnet Pur Sang. Med noe av det særeste produksjonsantallet på fem stykker, er dette antagelig noe av den kroniske Limited Edition jeg har hørt om, men i og med at det bare er snakk om en lettere modifikasjon, så teller den ikke så høyt på rangstigen som for eksempel Lamborghini Reventon, med sine 20 biler. Hovedideen med Pure Sang er rett og slett å vise fram hvilket håndarbeid Bugatti Veyron egentlig er. Derfor lanserer de Pure Sang uten at den kludres til med lakk og annet forringende materiale. Her ser du den ekte varen i form av ren aluminium, med innslag av karbon. Uten lakk. Andre materialer som er benyttet i Pure Sang er Titanium og magnesium. Totalt veier bilen 1888 kg, og blir traktert av en maskin med 1001 hk på papiret. Papiret sier også 400 km/t som toppfart, men representanter fra Bugatti nevner tall som 420 km/t i praksis. Hvilken rolle spiller vel forskjellen?
Continental GT har fått en storebror, Continental GT Speed. Ikke det at Speed er noe større, men den er raskere. Bilen ble første gang vist her på VWs preshow, og derom du ikke forstår hvorfor, så er det VW som eier Bentley. Det erkebritiske merket har lært seg tysk.
Continental GT har fått en storebror, Continental GT Speed. Ikke det at Speed er noe større, men den er raskere. Bilen ble første gang vist her på VWs preshow, og derom du ikke forstår hvorfor, så er det VW som eier Bentley. Det erkebritiske merket har lært seg tysk.
Continental GT har fått en storebror, Continental GT Speed. Ikke det at Speed er noe større, men den er raskere. Bilen ble første gang vist her på VWs preshow, og derom du ikke forstår hvorfor, så er det VW som eier Bentley. Det erkebritiske merket har lært seg tysk.
Continental GT har fått en storebror, Continental GT Speed. Ikke det at Speed er noe større, men den er raskere. Bilen ble første gang vist her på VWs preshow, og derom du ikke forstår hvorfor, så er det VW som eier Bentley. Det erkebritiske merket har lært seg tysk.
Vi har sett Bugatti etter Bugatti, og det føltes som den ble lansert flere hundre ganger allerede før noen fikk se den. Her lanserte VW-konsernet en versjon av Veyron med etternavnet Pur Sang. Med noe av det særeste produksjonsantallet på fem stykker, er dette antagelig noe av den kroniske Limited Edition jeg har hørt om, men i og med at det bare er snakk om en lettere modifikasjon, så teller den ikke så høyt på rangstigen som for eksempel Lamborghini Reventon, med sine 20 biler. Hovedideen med Pure Sang er rett og slett å vise fram hvilket håndarbeid Bugatti Veyron egentlig er. Derfor lanserer de Pure Sang uten at den kludres til med lakk og annet forringende materiale. Her ser du den ekte varen i form av ren aluminium, med innslag av karbon. Uten lakk. Andre materialer som er benyttet i Pure Sang er Titanium og magnesium. Totalt veier bilen 1888 kg, og blir traktert av en maskin med 1001 hk på papiret. Papiret sier også 400 km/t som toppfart, men representanter fra Bugatti nevner tall som 420 km/t i praksis. Hvilken rolle spiller vel forskjellen?
Vi har sett Bugatti etter Bugatti, og det føltes som den ble lansert flere hundre ganger allerede før noen fikk se den. Her lanserte VW-konsernet en versjon av Veyron med etternavnet Pur Sang. Med noe av det særeste produksjonsantallet på fem stykker, er dette antagelig noe av den kroniske Limited Edition jeg har hørt om, men i og med at det bare er snakk om en lettere modifikasjon, så teller den ikke så høyt på rangstigen som for eksempel Lamborghini Reventon, med sine 20 biler. Hovedideen med Pure Sang er rett og slett å vise fram hvilket håndarbeid Bugatti Veyron egentlig er. Derfor lanserer de Pure Sang uten at den kludres til med lakk og annet forringende materiale. Her ser du den ekte varen i form av ren aluminium, med innslag av karbon. Uten lakk. Andre materialer som er benyttet i Pure Sang er Titanium og magnesium. Totalt veier bilen 1888 kg, og blir traktert av en maskin med 1001 hk på papiret. Papiret sier også 400 km/t som toppfart, men representanter fra Bugatti nevner tall som 420 km/t i praksis. Hvilken rolle spiller vel forskjellen?
Vi har sett Bugatti etter Bugatti, og det føltes som den ble lansert flere hundre ganger allerede før noen fikk se den. Her lanserte VW-konsernet en versjon av Veyron med etternavnet Pur Sang. Med noe av det særeste produksjonsantallet på fem stykker, er dette antagelig noe av den kroniske Limited Edition jeg har hørt om, men i og med at det bare er snakk om en lettere modifikasjon, så teller den ikke så høyt på rangstigen som for eksempel Lamborghini Reventon, med sine 20 biler. Hovedideen med Pure Sang er rett og slett å vise fram hvilket håndarbeid Bugatti Veyron egentlig er. Derfor lanserer de Pure Sang uten at den kludres til med lakk og annet forringende materiale. Her ser du den ekte varen i form av ren aluminium, med innslag av karbon. Uten lakk. Andre materialer som er benyttet i Pure Sang er Titanium og magnesium. Totalt veier bilen 1888 kg, og blir traktert av en maskin med 1001 hk på papiret. Papiret sier også 400 km/t som toppfart, men representanter fra Bugatti nevner tall som 420 km/t i praksis. Hvilken rolle spiller vel forskjellen?
Vi har sett Bugatti etter Bugatti, og det føltes som den ble lansert flere hundre ganger allerede før noen fikk se den. Her lanserte VW-konsernet en versjon av Veyron med etternavnet Pur Sang. Med noe av det særeste produksjonsantallet på fem stykker, er dette antagelig noe av den kroniske Limited Edition jeg har hørt om, men i og med at det bare er snakk om en lettere modifikasjon, så teller den ikke så høyt på rangstigen som for eksempel Lamborghini Reventon, med sine 20 biler. Hovedideen med Pure Sang er rett og slett å vise fram hvilket håndarbeid Bugatti Veyron egentlig er. Derfor lanserer de Pure Sang uten at den kludres til med lakk og annet forringende materiale. Her ser du den ekte varen i form av ren aluminium, med innslag av karbon. Uten lakk. Andre materialer som er benyttet i Pure Sang er Titanium og magnesium. Totalt veier bilen 1888 kg, og blir traktert av en maskin med 1001 hk på papiret. Papiret sier også 400 km/t som toppfart, men representanter fra Bugatti nevner tall som 420 km/t i praksis. Hvilken rolle spiller vel forskjellen?
Vi har sett Bugatti etter Bugatti, og det føltes som den ble lansert flere hundre ganger allerede før noen fikk se den. Her lanserte VW-konsernet en versjon av Veyron med etternavnet Pur Sang. Med noe av det særeste produksjonsantallet på fem stykker, er dette antagelig noe av den kroniske Limited Edition jeg har hørt om, men i og med at det bare er snakk om en lettere modifikasjon, så teller den ikke så høyt på rangstigen som for eksempel Lamborghini Reventon, med sine 20 biler. Hovedideen med Pure Sang er rett og slett å vise fram hvilket håndarbeid Bugatti Veyron egentlig er. Derfor lanserer de Pure Sang uten at den kludres til med lakk og annet forringende materiale. Her ser du den ekte varen i form av ren aluminium, med innslag av karbon. Uten lakk. Andre materialer som er benyttet i Pure Sang er Titanium og magnesium. Totalt veier bilen 1888 kg, og blir traktert av en maskin med 1001 hk på papiret. Papiret sier også 400 km/t som toppfart, men representanter fra Bugatti nevner tall som 420 km/t i praksis. Hvilken rolle spiller vel forskjellen?
Selv om den norske VW-importøren ikke lenger representerer Seat, så er merket i høyeste grad i live, og det i VW-konsernets hule hånd. Dagen før dagen viste de fram en konseptbil med navnet Tribu. Bilen er et kinderegg, og skal være tre biler i ett. Chassiset omstiller seg til tre forskjellige situasjoner, kalt Urban, Sport, og Free-run. Under disse tre kategoriene endrer både motorstyring, girkasse, og understell karakter, og passer således for tre forskjellige typer underlag og kjøremønstre. Størrelse og fasong kan nesten sammenlignes med en RAV4, som altså senkes, heves, og gis en karakteristikk etter behov. For at konseptet skal se spennende ut, har Seat laget bilen i mye glass, og gitt den litt glossy farger. Hvorvidt den kommer i en eller annen form er uklart.
Selv om den norske VW-importøren ikke lenger representerer Seat, så er merket i høyeste grad i live, og det i VW-konsernets hule hånd. Dagen før dagen viste de fram en konseptbil med navnet Tribu. Bilen er et kinderegg, og skal være tre biler i ett. Chassiset omstiller seg til tre forskjellige situasjoner, kalt Urban, Sport, og Free-run. Under disse tre kategoriene endrer både motorstyring, girkasse, og understell karakter, og passer således for tre forskjellige typer underlag og kjøremønstre. Størrelse og fasong kan nesten sammenlignes med en RAV4, som altså senkes, heves, og gis en karakteristikk etter behov. For at konseptet skal se spennende ut, har Seat laget bilen i mye glass, og gitt den litt glossy farger. Hvorvidt den kommer i en eller annen form er uklart.
Selv om den norske VW-importøren ikke lenger representerer Seat, så er merket i høyeste grad i live, og det i VW-konsernets hule hånd. Dagen før dagen viste de fram en konseptbil med navnet Tribu. Bilen er et kinderegg, og skal være tre biler i ett. Chassiset omstiller seg til tre forskjellige situasjoner, kalt Urban, Sport, og Free-run. Under disse tre kategoriene endrer både motorstyring, girkasse, og understell karakter, og passer således for tre forskjellige typer underlag og kjøremønstre. Størrelse og fasong kan nesten sammenlignes med en RAV4, som altså senkes, heves, og gis en karakteristikk etter behov. For at konseptet skal se spennende ut, har Seat laget bilen i mye glass, og gitt den litt glossy farger. Hvorvidt den kommer i en eller annen form er uklart.
Selv om den norske VW-importøren ikke lenger representerer Seat, så er merket i høyeste grad i live, og det i VW-konsernets hule hånd. Dagen før dagen viste de fram en konseptbil med navnet Tribu. Bilen er et kinderegg, og skal være tre biler i ett. Chassiset omstiller seg til tre forskjellige situasjoner, kalt Urban, Sport, og Free-run. Under disse tre kategoriene endrer både motorstyring, girkasse, og understell karakter, og passer således for tre forskjellige typer underlag og kjøremønstre. Størrelse og fasong kan nesten sammenlignes med en RAV4, som altså senkes, heves, og gis en karakteristikk etter behov. For at konseptet skal se spennende ut, har Seat laget bilen i mye glass, og gitt den litt glossy farger. Hvorvidt den kommer i en eller annen form er uklart.
Selv om den norske VW-importøren ikke lenger representerer Seat, så er merket i høyeste grad i live, og det i VW-konsernets hule hånd. Dagen før dagen viste de fram en konseptbil med navnet Tribu. Bilen er et kinderegg, og skal være tre biler i ett. Chassiset omstiller seg til tre forskjellige situasjoner, kalt Urban, Sport, og Free-run. Under disse tre kategoriene endrer både motorstyring, girkasse, og understell karakter, og passer således for tre forskjellige typer underlag og kjøremønstre. Størrelse og fasong kan nesten sammenlignes med en RAV4, som altså senkes, heves, og gis en karakteristikk etter behov. For at konseptet skal se spennende ut, har Seat laget bilen i mye glass, og gitt den litt glossy farger. Hvorvidt den kommer i en eller annen form er uklart.
En av bilene vi fikk se dagen før dagen var Skodas nye utskudd, Fabia Combi. Combi er for øvrig et godt navn, for bilen kan ikke riktig karakteriseres som en stasjonsvogn. Den har en bakpart som heller litt for tidlig i forhold til en stasjonsvogn, og dette skusler vekk mye plass, men den går fint som en Combi. Drivverk og motorisering vil bli som de øvrige Fabia som allerede er på markedet. Dette burde absolutt bli en hit, med tanke på både motorisering, utslipp, innvendig plass, og pris. En typisk norgesmodell.
En av bilene vi fikk se dagen før dagen var Skodas nye utskudd, Fabia Combi. Combi er for øvrig et godt navn, for bilen kan ikke riktig karakteriseres som en stasjonsvogn. Den har en bakpart som heller litt for tidlig i forhold til en stasjonsvogn, og dette skusler vekk mye plass, men den går fint som en Combi. Drivverk og motorisering vil bli som de øvrige Fabia som allerede er på markedet. Dette burde absolutt bli en hit, med tanke på både motorisering, utslipp, innvendig plass, og pris. En typisk norgesmodell.
En av bilene vi fikk se dagen før dagen var Skodas nye utskudd, Fabia Combi. Combi er for øvrig et godt navn, for bilen kan ikke riktig karakteriseres som en stasjonsvogn. Den har en bakpart som heller litt for tidlig i forhold til en stasjonsvogn, og dette skusler vekk mye plass, men den går fint som en Combi. Drivverk og motorisering vil bli som de øvrige Fabia som allerede er på markedet. Dette burde absolutt bli en hit, med tanke på både motorisering, utslipp, innvendig plass, og pris. En typisk norgesmodell.
Har du en Touaran med gjerne skulle hatt bedre plass, eller kanskje du har en Caddy, men ikke er helt fornøyd med konseptet? Her er Caddy Maxi, som er større enn begge, og en skikkelig håndtverkerbil. Den fås selvfølgelig med bakseter, men vil nok også bli svært populær i Norge som varebil. Her er det dessuten nok plass til at skilleveggen kan settes langt nok bakover til at føreren får skjøvet setet sitt så lang bak han ønsker. Ennå har blir god nok plass til at den bli godkjent som varebil. Så mye som 47 centimeter er den lagt til i lengden, og det blir et bagasjerom på totalt 4,2 cm3, altså så mye som 4.200 liter! Motoriseringene er kjent, og en 140-hesters diesel vil ikke være et uvanlig valg i Norge. Lasteevne vil være 800 kg, og med en tillat hengervekt på 1.500 kg vil Caddy Maxi bli en gedigen hit i Norge. Også for dem som trenger en sjuseter med god plass.
Har du en Touaran med gjerne skulle hatt bedre plass, eller kanskje du har en Caddy, men ikke er helt fornøyd med konseptet? Her er Caddy Maxi, som er større enn begge, og en skikkelig håndtverkerbil. Den fås selvfølgelig med bakseter, men vil nok også bli svært populær i Norge som varebil. Her er det dessuten nok plass til at skilleveggen kan settes langt nok bakover til at føreren får skjøvet setet sitt så lang bak han ønsker. Ennå har blir god nok plass til at den bli godkjent som varebil. Så mye som 47 centimeter er den lagt til i lengden, og det blir et bagasjerom på totalt 4,2 cm3, altså så mye som 4.200 liter! Motoriseringene er kjent, og en 140-hesters diesel vil ikke være et uvanlig valg i Norge. Lasteevne vil være 800 kg, og med en tillat hengervekt på 1.500 kg vil Caddy Maxi bli en gedigen hit i Norge. Også for dem som trenger en sjuseter med god plass.
Har du en Touaran med gjerne skulle hatt bedre plass, eller kanskje du har en Caddy, men ikke er helt fornøyd med konseptet? Her er Caddy Maxi, som er større enn begge, og en skikkelig håndtverkerbil. Den fås selvfølgelig med bakseter, men vil nok også bli svært populær i Norge som varebil. Her er det dessuten nok plass til at skilleveggen kan settes langt nok bakover til at føreren får skjøvet setet sitt så lang bak han ønsker. Ennå har blir god nok plass til at den bli godkjent som varebil. Så mye som 47 centimeter er den lagt til i lengden, og det blir et bagasjerom på totalt 4,2 cm3, altså så mye som 4.200 liter! Motoriseringene er kjent, og en 140-hesters diesel vil ikke være et uvanlig valg i Norge. Lasteevne vil være 800 kg, og med en tillat hengervekt på 1.500 kg vil Caddy Maxi bli en gedigen hit i Norge. Også for dem som trenger en sjuseter med god plass.
Har du en Touaran med gjerne skulle hatt bedre plass, eller kanskje du har en Caddy, men ikke er helt fornøyd med konseptet? Her er Caddy Maxi, som er større enn begge, og en skikkelig håndtverkerbil. Den fås selvfølgelig med bakseter, men vil nok også bli svært populær i Norge som varebil. Her er det dessuten nok plass til at skilleveggen kan settes langt nok bakover til at føreren får skjøvet setet sitt så lang bak han ønsker. Ennå har blir god nok plass til at den bli godkjent som varebil. Så mye som 47 centimeter er den lagt til i lengden, og det blir et bagasjerom på totalt 4,2 cm3, altså så mye som 4.200 liter! Motoriseringene er kjent, og en 140-hesters diesel vil ikke være et uvanlig valg i Norge. Lasteevne vil være 800 kg, og med en tillat hengervekt på 1.500 kg vil Caddy Maxi bli en gedigen hit i Norge. Også for dem som trenger en sjuseter med god plass.
Har du en Touaran med gjerne skulle hatt bedre plass, eller kanskje du har en Caddy, men ikke er helt fornøyd med konseptet? Her er Caddy Maxi, som er større enn begge, og en skikkelig håndtverkerbil. Den fås selvfølgelig med bakseter, men vil nok også bli svært populær i Norge som varebil. Her er det dessuten nok plass til at skilleveggen kan settes langt nok bakover til at føreren får skjøvet setet sitt så lang bak han ønsker. Ennå har blir god nok plass til at den bli godkjent som varebil. Så mye som 47 centimeter er den lagt til i lengden, og det blir et bagasjerom på totalt 4,2 cm3, altså så mye som 4.200 liter! Motoriseringene er kjent, og en 140-hesters diesel vil ikke være et uvanlig valg i Norge. Lasteevne vil være 800 kg, og med en tillat hengervekt på 1.500 kg vil Caddy Maxi bli en gedigen hit i Norge. Også for dem som trenger en sjuseter med god plass.
Dette er en bil det er snakket om lenge. Ryktene om at VW skal lansere en bybil har lenge versert, og her i Frankfurt er de bekreftet. UP! er vist som konseptbil, og sies å komme på markedet i 2011. Dette skal være en urban bil, en bybil. Konseptbilen har en motor som er plassert bak for å gi frontpassasjerene god benplass. Det betyr ikke at baksetet er fjernet, for den lille maskinen er lagt under bagasjerommet, bak baksetene. Alle setene, bortsett fra førersetet, kan foldes sammen og fjernes. Foreløpig sier ikke VW noe om motorisering, men noe spennende er garantert under utvikling. For en ting er sikkert. Denne bilen er UP! and Coming.
Dette er en bil det er snakket om lenge. Ryktene om at VW skal lansere en bybil har lenge versert, og her i Frankfurt er de bekreftet. UP! er vist som konseptbil, og sies å komme på markedet i 2011. Dette skal være en urban bil, en bybil. Konseptbilen har en motor som er plassert bak for å gi frontpassasjerene god benplass. Det betyr ikke at baksetet er fjernet, for den lille maskinen er lagt under bagasjerommet, bak baksetene. Alle setene, bortsett fra førersetet, kan foldes sammen og fjernes. Foreløpig sier ikke VW noe om motorisering, men noe spennende er garantert under utvikling. For en ting er sikkert. Denne bilen er UP! and Coming.
Dette er en bil det er snakket om lenge. Ryktene om at VW skal lansere en bybil har lenge versert, og her i Frankfurt er de bekreftet. UP! er vist som konseptbil, og sies å komme på markedet i 2011. Dette skal være en urban bil, en bybil. Konseptbilen har en motor som er plassert bak for å gi frontpassasjerene god benplass. Det betyr ikke at baksetet er fjernet, for den lille maskinen er lagt under bagasjerommet, bak baksetene. Alle setene, bortsett fra førersetet, kan foldes sammen og fjernes. Foreløpig sier ikke VW noe om motorisering, men noe spennende er garantert under utvikling. For en ting er sikkert. Denne bilen er UP! and Coming.
Dette er en bil det er snakket om lenge. Ryktene om at VW skal lansere en bybil har lenge versert, og her i Frankfurt er de bekreftet. UP! er vist som konseptbil, og sies å komme på markedet i 2011. Dette skal være en urban bil, en bybil. Konseptbilen har en motor som er plassert bak for å gi frontpassasjerene god benplass. Det betyr ikke at baksetet er fjernet, for den lille maskinen er lagt under bagasjerommet, bak baksetene. Alle setene, bortsett fra førersetet, kan foldes sammen og fjernes. Foreløpig sier ikke VW noe om motorisering, men noe spennende er garantert under utvikling. For en ting er sikkert. Denne bilen er UP! and Coming.
Reventon ble også vist på kvelden før dagen. Den sære bilen med et Stealt-design skal kun produseres i et lite antall av 20 biler. Basert på en Murcielago LP640 er det i grunnen bare karosseri og materialer som skiller. Likevel er bilen priset til 1,7 millioner Euro, pluss avgifter!
Reventon ble også vist på kvelden før dagen. Den sære bilen med et Stealt-design skal kun produseres i et lite antall av 20 biler. Basert på en Murcielago LP640 er det i grunnen bare karosseri og materialer som skiller. Likevel er bilen priset til 1,7 millioner Euro, pluss avgifter!
Reventon ble også vist på kvelden før dagen. Den sære bilen med et Stealt-design skal kun produseres i et lite antall av 20 biler. Basert på en Murcielago LP640 er det i grunnen bare karosseri og materialer som skiller. Likevel er bilen priset til 1,7 millioner Euro, pluss avgifter!
Reventon ble også vist på kvelden før dagen. Den sære bilen med et Stealt-design skal kun produseres i et lite antall av 20 biler. Basert på en Murcielago LP640 er det i grunnen bare karosseri og materialer som skiller. Likevel er bilen priset til 1,7 millioner Euro, pluss avgifter!
Denne saken ble første gang publisert 11/09 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.
Les også
Les alt om: