Også hekken er hentet fra Turbo, og det lavere og strammere understellet skal gi en mer sportslig kjøreopplevelse. © Stefan Warter

Det er ikke ofte vi ser en Cayenne med manuellkasse, men i GTS er den på plass, sammen med kortere utveksling og 20 hk ekstra.

Selv om vi anser Porsche Cayenne som den mest sporty av SUV´ene på markedet, er den naturligvis ingen sportsbil. Den er for eksempel stor og tung, og tyngdepunktet er også høyt.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

På Frankfurt-utstillingen presenterer Porsche en ny Cayenne-variant, bygd for dem som ønsker en mer rendyrket sportslig kjøreopplevelse, selv i den store SUV´en.

Mer kraft og mer sport
Bilen har fått etternavnet GTS, og har en videreutviklet versjon av den 4,8 liter store, normalpustende V8´en under panseret. I GTS gir den 405 hk ved 6500 o/min og 500 Nm ved 3500 o/min, altså 20 hk mer enn en vanlig Cayenne S.

GTS er den første Cayenne som har fått Porsches aktive PASM-understell med stålfjærer. Og den ligger 24 millimeter nærmere bakken enn en standard-Cayenne S. Luftfjæring er tilgjengelig for dem som ønsker det i stedet, det samme er Porsches avanserte anti-krengesystem. Da kan det være greit at bilen har fått nye sportsseter også: det lær- og alcantaraprydede interiøret domineres av dype seter med tolvveisjustering.

Manuellgir og Turbo-look
Den sporty Cayenne-modellen har fått en sekstrinns manuellgirkasse, og kortere utveksling enn Cayenne S. Dette gjør at 0-100-sprinten går unna et halvsekund raskere, og stoppeklokka skal stoppe på 6,1 sekunder.

Utseendet har også fått en oppgradering. Fronten og hekken er hentet fra Turbo-varianten, og under de bredere skjermene - de er 14 millimeter bredere på hver side - har bilen 21-tommere med 295/35-dekk. Og du kan også få bilen i to unike farger: den GTS-rødfargen vi ser på disse bildene, og en de kaller Nordic Gold Metallic.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!