Sporty Cayenne

Porsche presenterer det som skal være den mest sporty Cayenne-modellen: den manuellgirede, 405 hk sterke GTS.

Den mer sporty GTS har fått fronten fra Turbo-modellen, og bredere skjermer. 21-tommerne med ekstremprofil hører med i GTS-pakken.
Den mer sporty GTS har fått fronten fra Turbo-modellen, og bredere skjermer. 21-tommerne med ekstremprofil hører med i GTS-pakken. Foto: Stefan Warter
Sist oppdatert
Også hekken er hentet fra Turbo, og det lavere og strammere understellet skal gi en mer sportslig kjøreopplevelse.
Også hekken er hentet fra Turbo, og det lavere og strammere understellet skal gi en mer sportslig kjøreopplevelse. Foto: Stefan Warter
Det er ikke ofte vi ser en Cayenne med manuellkasse, men i GTS er den på plass, sammen med kortere utveksling og 20 hk ekstra.
Det er ikke ofte vi ser en Cayenne med manuellkasse, men i GTS er den på plass, sammen med kortere utveksling og 20 hk ekstra.

Selv om vi anser Porsche Cayenne som den mest sporty av SUV´ene på markedet, er den naturligvis ingen sportsbil. Den er for eksempel stor og tung, og tyngdepunktet er også høyt.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

På Frankfurt-utstillingen presenterer Porsche en ny Cayenne-variant, bygd for dem som ønsker en mer rendyrket sportslig kjøreopplevelse, selv i den store SUV´en.

Mer kraft og mer sport
Bilen har fått etternavnet GTS, og har en videreutviklet versjon av den 4,8 liter store, normalpustende V8´en under panseret. I GTS gir den 405 hk ved 6500 o/min og 500 Nm ved 3500 o/min, altså 20 hk mer enn en vanlig Cayenne S.

GTS er den første Cayenne som har fått Porsches aktive PASM-understell med stålfjærer. Og den ligger 24 millimeter nærmere bakken enn en standard-Cayenne S. Luftfjæring er tilgjengelig for dem som ønsker det i stedet, det samme er Porsches avanserte anti-krengesystem. Da kan det være greit at bilen har fått nye sportsseter også: det lær- og alcantaraprydede interiøret domineres av dype seter med tolvveisjustering.

Manuellgir og Turbo-look
Den sporty Cayenne-modellen har fått en sekstrinns manuellgirkasse, og kortere utveksling enn Cayenne S. Dette gjør at 0-100-sprinten går unna et halvsekund raskere, og stoppeklokka skal stoppe på 6,1 sekunder.

Utseendet har også fått en oppgradering. Fronten og hekken er hentet fra Turbo-varianten, og under de bredere skjermene - de er 14 millimeter bredere på hver side - har bilen 21-tommere med 295/35-dekk. Og du kan også få bilen i to unike farger: den GTS-rødfargen vi ser på disse bildene, og en de kaller Nordic Gold Metallic.

Denne saken ble første gang publisert 10/09 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også