Sporty Cayenne
Porsche presenterer det som skal være den mest sporty Cayenne-modellen: den manuellgirede, 405 hk sterke GTS.
Selv om vi anser Porsche Cayenne som den mest sporty av SUV´ene på markedet, er den naturligvis ingen sportsbil. Den er for eksempel stor og tung, og tyngdepunktet er også høyt.
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene
På Frankfurt-utstillingen presenterer Porsche en ny Cayenne-variant, bygd for dem som ønsker en mer rendyrket sportslig kjøreopplevelse, selv i den store SUV´en.
Mer kraft og mer sport
Bilen har fått etternavnet GTS, og har en videreutviklet versjon av den 4,8 liter store, normalpustende V8´en under panseret. I GTS gir den 405 hk ved 6500 o/min og 500 Nm ved 3500 o/min, altså 20 hk mer enn en vanlig Cayenne S.
GTS er den første Cayenne som har fått Porsches aktive PASM-understell med stålfjærer. Og den ligger 24 millimeter nærmere bakken enn en standard-Cayenne S. Luftfjæring er tilgjengelig for dem som ønsker det i stedet, det samme er Porsches avanserte anti-krengesystem. Da kan det være greit at bilen har fått nye sportsseter også: det lær- og alcantaraprydede interiøret domineres av dype seter med tolvveisjustering.
Manuellgir og Turbo-look
Den sporty Cayenne-modellen har fått en sekstrinns manuellgirkasse, og kortere utveksling enn Cayenne S. Dette gjør at 0-100-sprinten går unna et halvsekund raskere, og stoppeklokka skal stoppe på 6,1 sekunder.
Utseendet har også fått en oppgradering. Fronten og hekken er hentet fra Turbo-varianten, og under de bredere skjermene - de er 14 millimeter bredere på hver side - har bilen 21-tommere med 295/35-dekk. Og du kan også få bilen i to unike farger: den GTS-rødfargen vi ser på disse bildene, og en de kaller Nordic Gold Metallic.
Denne saken ble første gang publisert 10/09 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.