Maserati er ikke noe vanlig bilmerke her i landet. De har ikke engang noen offisiell importør her; vil du kjøpe en ny Maserati, må du til Sverige eller Danmark.

Men de lager ordentlig flotte biler, og Quattroporte byr på eleganse og sportslighet i en flott kombinasjon.

Se bildene her!
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Den har en 4,2-liters V8 med 400 hk og 460 Nm, og Ferrari-genene i maskinen sørger for masser av godlyd når du ønsker det. Bilen er svært kjørbar, og den er også en flott bil å sitte i baksetet i.

Mer direkte
Nå spiller Maserati videre på sine sportslige aner, og i Frankfurt skal de presentere en mer sportslig variant av Quattroporte enn det de har hatt til nå.

Navnet er Quattroporte Sport GT S, og selv om motoren er urørt, har de gjort en del med resten.

Understellet er omarbeidet for en mer direkte og sportslig oppførsel på veien. Den er fastere, og bilen er lagt 10 millimeter nærmere bakken foran og 25 millimeter ned bak.

- Verdens første
I samarbeid med bremse-spesialistene hos Brembo, har de - for første gang på en produksjonsbil, hevder de - montert på store, hulldrillede bremseskiver i et støpejern- og aluminium-komposittmateriale. Dette skal i stor grad motstå fading, i tillegg til å gi et svært godt bitt.

Skivene klemmes av seksstemplede kalippere foran, og sammen med et sett digre hjul - mørk-krommede 20-tommere med 245/35-dekk foran og 295/30-dekk bak - skal bilen gjøre akkurat det du vil.

Mørkt og tøft
Det mørke går også igjen andre steder på bilen. Grillen er i mørk krom, vindusrammene er svartlakkerte, og det samme er dørhåndtakene og eksosutblåsene.

Innvendig har det luksuriøse fått selskap av et instrumentpanel i karbonfiber, setene er dypere og mer fastklemmende, og mange av flatene er kledd om i alcantara - akkurat som i racerbilene Maserati har lagd i det siste.

Kort sagt er dette en bil for deg som liker å skille deg ut, men som samtidig liker både komfort, luksuriøs eleganse, og å kjøre bil.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!