Audi A6 er en velkjørende, stor og komfortabel bil med en rekke elementer som gjør at den fortjener å koste mer enn mange andre biler. Den sportslig innrettede S6 er grom, med en 5,2-liters V10 med Lamborghini-gener og 435 hk.

Noen racerbil er den ikke, til det er den for komfortabel, stor og tung. Men du verden for en kjapp langtursbil med enorme fartsressurser!

Nå skal Audi presentere den ordentlige gromvarianten av A6: RS6. V10´en er fortsatt der, men er modifisert i bauger og kanter og har fått pustehjelp fra to turboer. Resultatet er 580 hk og 650 Nm - sistnevnte tilgjengelig mellom 1500 og 6250 o/min.

Stor, tung og veldig kjapp
0-100 går unna på 4,6 sekunder, 0-200 km/t tar 14,9 sekunder, og toppfarten er som vanlig begrenset til 250 km/t. Og dette i en bil som veier 2025 kg, og som du kan laste med opptil 1660 liter bagasje.

Forbruket, om du er interessert i slikt, skal være 1,39 liter på mila.Audi sier at motoren leverer kreftene jevnt og raffinert, noe som bidrar til at RS6 skal være hverdagsvennlig. V10´en er kombinert med en kjapp, sekstrinns automatkasse, og firehjulstrekk - som i utgangspunktet fordeler 60 prosent av drivkreftene til bakhjulene - sørger for at kreftene når bakken.

Diskret råskap
Utseendet er også av det barskere slaget, uten at den virker spesielt voldsom. Den har større åpninger i fronten, nye frontlys med LED-kjørelys, og bredere skjermer. Formen på disse minner for øvrig om den opprinnelige quattroen, eller Ur-quattro, om du vil.

Nye sideskjørt er på plass, og bak finner vi en mer aggressiv hekk med diffuser, to store, ovale eksosutblås og en takspoiler.Selv om RS6 er veldig sprek og kjapp, skal understellet være designet for en kombinasjon av dynamiske egenskaper og god komfort på langtur. Styringen er finjustert, og det aktive understellet skal gjøre bilen brukbar også på dårligere vei.

Du kan også kjøpe med et førerstyrt støtdempersystem, der du velger hvor fast bilen skal være.

Luksus og sport
Bilen serveres på 19-tommere med 255/40-dekk, mens 20-tommere skodd med 275/35-dekk er tilgjengelig. Bremsene er voldsomme; diameteren er 420 millimeter foran og 356 millimeter bak.

Innvendig er RS6 også en kombinasjon av sportslighet og luksus. Store mengder skinn, alcantara, aluminium og karbonfiber pynter opp, og du kan få bilen med ratt som er flatt i bunn om du vil.

Bilen har turbotrykksmåler, og i den store informasjonsskjermen kan du få info om oljetemperatur og rundetider.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!