Enkel og snill

Citroëns nye C-Cactus-konseptbil minner oss om 2CV – enkelt og greit, rimelig og miljøvennlig.

Med dieselhybrid er bilen svært billig og miljøvennlig i drift.
Med dieselhybrid er bilen svært billig og miljøvennlig i drift.
Sist oppdatert

Citroën sier at de utforsker nye former for design, og at de har som mål å lansere en økologisk kombicoupé med utseende som man smiler av. Denne skal drives av en dieselhybrid-pakke, og skal koste det samme som den billigste C4.

Basisbil med 2CV-hint
I C-Cactus har de fokusert på det som må være der. Og i stedet for å fylle bilen med ting man egentlig kanskje ikke trenger, har de fokusert på teknologi, utseende og utstyr som gir mennesker eller miljøet en positiv opplevelse.

Bilder: Citroën C-Cactus
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Konseptbilen er 4,2 meter lang, og har en morsom design - med klare hint til 2CV. Som kultikonet har den et overraskende rommelig interiør, og selv om essensielle ting som aircondition, stereoanlegg og et digert glass-soltak er på plass, er den ikke så stappet av fancy utstyr som konseptbiler flest pleier å være. Så består også interiøret av rundt 200 deler - eller halvparten av det vanlige for en bil i denne størrelsen.

Rask å bygge
Bilen har ikke engang elvinduer; Citroën mener at aircondition gjør dette overflødig. I stedet har bilen fått en enkel skyvevindu-løsning. De har heller ikke brukt plass, penger og vekt på polstring andre steder enn der det er helt nødvendig.

Citroën har fjernet det unødvendige, og dashbordet er borte. I stedet er alle betjeningshendler plassert på midtkonsollen eller på det fastmonterte rattnavet. Karosseriet er også sammensatt av få deler; frontfangeren - som jo holder lykter og luftinntak - er den samme plastbiten som sitter under bakluka. Dørsidene består av to deler, mens en C4-dørside består av tolv deler. Slike løsninger er brukt over det hele, noe som skal gjøre bilen rask og rimelig å produsere.

Rimelig og nøysom
Få deler og utstrakt bruk av lette materialer har holdt vekten nede; bilen veier 1109 kg. Konseptet drives av en 70-hesters dieselmotor paret med en 30-hesters elmotor og en femtrinns automatkasse, noe som gir forbruk på imponerende 0,29 liter på mila, og CO2-utslippet er vennlige 78 g/km. Likevel skal den klare 150 km/t.

Mye av bilen lagd av resirkulert eller resirkulerbart materiale, og siden stålplatene ikke er lakkerte - bare antirustbehandlet - skal det være enkelt å gjenvinne bilen når den tid kommer.

Denne saken ble første gang publisert 05/09 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også