Det var den nederlandske Volkswagen-importøren Ben Pon som i 1947 fikk ideen til folkevognbussen. Under et besøk på bilfabrikken i Tyskland fikk han øye på et transportkjøretøy som arbeiderne på fabrikken hadde bygget selv for å transportere tunge karosseriplater inne på fabrikkområdet. Etter noen skisser og litt planlegging ble det besluttet å bygge det som ble etterkrigstidens mest kjente transportkjøretøy.

Hippienes førstevalg
Men folkevognbussen ble mer enn et nyttekjøretøy. Bilmodellen kanskje tidenes først "mini-van". Den ble etter hvert en ettertraktet campingbil og ikke minst er folkevognbussen kjent som hippienes framkomstmiddel på 1960-tallet. I flowerpower-perioden kunne ingen hippie med respekt for seg selv la seg transportere i noe annet enn en folkevognbuss.

Frankfurt 2007 - Alle bilnyhetene

Jubileum
5.-7. oktober er dagene da verdens folkevognbuss-entusiaster møtes til stor markering i Hannover. Utstillinger, konkurranser, konserter med 60-tallsmusikk og gamle spillefilmer med folkevognbussen i sentrum er noen av ingrediensene disse dagene.

Det er et åpent arrangement så alle norske entusiaster bør sette av dagene til det som vil bli en stor happening for alle Volkswagen interesserte. Behersker du tysk, finner du nærmere informasjon om folkevognbussens jubileum og feiringen i Hannover her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!