Den firedørs coupéen Mercedes-Benz CLS er en elegant bil. Og det vrimler jo ikke akkurat av dem på veiene. I 350-variant har den 292 hk og 365 Nm å rutte med, noe som gir den hyggelige fartsressurser.

Tyske ART Tuning har tidligere bearbeidet Mercedes-Benz-modeller med til tider voldsomme resultater. De syntes tydeligvis at CLS var litt for elegant og litt for lite aggressiv, og har gitt den det de selv kaller et DTM-inspirert utseende.

Bred
GTR 374, som denne varianten heter, har fått bredere forskjermer med slisser som slipper ut varm luft fra motorrommet. Sideskjørtene, dørene og sidepanelene bak er også breddet tilsvarende. Og i framkant av bakskjermene er det lagd lufteslisser som skal gi kjøling til bremsene.

Bilder: ART Tuning GTR 374
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Den nye frontfangeren skal redusere løftekrefter i fart, og de små lysene nede i fangeren har kurvelysfunksjon. De mørke bixenon-frontlyktene svinger med rattet, og den nye, emblemløse grillen bidrar også til å gi bilen et nytt uttrykk. Bak finner vi en ny støtfanger med integrert diffuser, og plass til tunerens firerørs eksosanlegg. Og en liten stjert på bakluka hører også med.

Med pustehjelp
Motoren har fått en del mer effekt; ART Tuning har montert på en kompressor og en intercooler, som gjør at effekten økes til 374 hk. Dreiemomentet er økt til 510 Nm. Motorstyringen er justert for å passe til denne ombyggingen, og det nye eksosanlegget i rustfritt stål - og med metall-katalysatorer - frigjør masse godlyd.

Sporvidden er økt med 70 millimeter foran og 80 millimeter bak, og et sportsunderstell legger bilen 40 millimeter nærmere bakken. Med tunerens egne 20-tommere - ni tommer brede med 255/30-dekk foran og ti tommer brede med 305/25-dekk bak - burde de nye kreftene nå bakken uten særlige problemer.

Påkostet
Sideskjørtene har integrerte lys, som gjør at du unngår å tråkke i en søledam når du skal ut av bilen. Og slikt ser jo også litt tøft ut. Blanke innstegslister med blått lys gjør seg jo også. Innvendig finner vi ting som et nytt ratt kledd med semsket skinn, med karbon-knapper for å overstyre sjutrinnsautomaten.

Dashbordet, askebegeret, girspak og en lang rekke paneler byttes ut med karbonfiber, og midtkonsollene foran og bak, nakkestøttene, armlener, taktrekket og dørtrekkene byttes ut med alcantara og semsket skinn. Og et speedometer gradert til 360 km/t hører også med i en GTR 374.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!