I tyve år har Audi lansert den ene bilen etter den andre med særdeles forutsigbart design. Bilene blir penere og penere, men har hele tiden holdt på sitt designspråk.

Design
Når Audi nå viser det siste skuddet på stammen, A4, så er det ingen bombe som faller fra himmelen. Vi har kunnet lukket øynene og sett den for oss i lang tid. Men det setter ikke bilen i noe dårligere lys. Det er lekkert, det er sobert, det er følelse av kvalitet, og derfor blir de en av klassen ypperste. Gang på gang.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Audi klarer å balansere det sportye med det klassiske på en utrolig fin måte. For hvilken annen bil kan du bare skifte farge på, så går den fra å se ut som en sportsbil til å være en limousine. Det skyldes rett og slett genialt design.

Nye A4 er litt som snytt ut av nesa på en A6. Interiøret er nær identisk, og slektskapet levner ingen tvil på utsiden heller.

Motorisering
Foreløpig er det fem motorer som er tenkt i nye A4, men det kommer selvfølgelig mange flere. Det blir turboladede versjoner av både diesel og bensinutgaver, og kreftene strekker seg fra143 til 265 hestekrefter.

Audi har, som de fleste andre i markedet, lagt seg i selen for å redusere den dritten som kommer ut av røret bak, og A4 er intet selvfølgelig intet unntak der heller.

Sammen med maskineriet er det flere forskjellige girkasser å velge blant, både tiptronic automat, multitronic, samt to eller firehjulsdrift etter eget valg.

Endringer
Interiøret bærer preg av å komme fra A6, men vasket på litt sterk varme. For første gang i A4 får du nå kommandhjulet som styrer menyen på skjermen i midtkonsollen, og A4 blir rett og slett en særdeles eksklusiv bil i dette segmentet.

Når vi ser på størrelsen, så sier de ytre vitale mål 4,7 meter på sedanen. Overhenget foran er redusert kraftig i forhold til forgjengeren, og fremakselen er flyttet så mye som 15,4 cm. lenger frem. Bruk av aluminium er langt mer utstrakt enn før, og bilen skal på alle måter være mer sporty.

Vi gleder oss allerede til prøvekjøringen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!