I toppform

Tyske Kicherer klarte ikke å holde fingrene unna Audi R8, men måtte gjøre den enda tøffere.

Den nye hekkvingen erstatter den originale, og løftes automatisk når du kommer litt opp i fart.
Den nye hekkvingen erstatter den originale, og løftes automatisk når du kommer litt opp i fart.
Sist oppdatert

Audi R8 er blitt en stor suksess. Den har fått svært god mottagelse - noe som ikke akkurat er rart, siden den er en fantastisk bil. Den har kjøreegenskaper i ypperste klasse, den har ordentlig heftige prestasjoner, og den er jo tøff å se på. Samtidig kan den brukes til hverdags - den er så lettkjørt at hvem som helst kan hygge seg med den, og nå er det svært lang ventetid på en ny R8 fra fabrikken.

Mer marktrykk
Tyske Kicherer syntes tydeligvis ikke at bilen var tøff og spesiell nok, men måtte gi den en ekstra piff. V8´en er urørt - 420 hk, en 0-100-sprint på 4,7 sekunder og 301 km/t i toppfart er jo for så vidt nok. I stedet ga de bilen et nytt stylingsett, nye hjul og et nytt understell.

Bilder: Kicherer Audi R8
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Den nye frontspoileren skal redusere løftekreftene på framakselen med femten prosent, og en ny hekkvinge - som løftes opp automatisk når du får litt fart, akkurat som originalvingen - skal gi økt marktrykk bak.

Digre valser
De tredelte RS-1-felgene er voksne; de måler 8,5x20 tommer foran og 11,5x20 tommer bak, og er skodd med Michelin-dekk i dimensjonene 235/30 og 325/25. I samarbeid med understellsleverandøren H&R har de utviklet et nytt fjærsett til bilen, som både senker den med 15 millimeter foran og 30 millimeter bak. I tillegg har de justert understellet for å passe med de store hjulene.

Det gjør at bilen ser litt barskere ut, samtidig som bilen får et lavere tyngdepunkt, blir strammere i oppførselen, og skal være enda morsommere å kjøre. Men tuneren sier også at R8´en fortsatt er velegnet for daglig bruk, også på mindre god vei.

Denne saken ble første gang publisert 29/08 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også