S-Type skal leve en stund til, men skal etter hvert avløses av Jaguar XF. Det nye designspråket til Jaguar er på mange måter blitt det samme som Aston Martin har hatt, men Jaguar gjør nå dette tilgjengelig for langt flere, etter som Jaguar XF på ingen måte skal på høyde med Aston Martin i pris.

Bilder: Jaguar XF
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Som vi tidligere har antatt, så ble ikke produksjonsmodellen veldig ulik konseptversjonen X-CF, og godt er det. Bilen har fått stor oppmerksomhet, så kanskje det fortsatt er liv laga å produsere Jag'er på samlebånd? Ford er som kjent ute for å selge mer enn ett av sine merker, så vi får se om en vellykket XF kan være med på å øke kjøpelysten hos potensielle kunder.

Fire forskjellige versjoner skal lanseres av CF. Maskinen som vil være mest interessant i vårt marked, er med den kjente 2,7 liters dieselen. Den sitter også i S-Type i dag. Den leverer nok til å jage Jag'en opp til 100 km/t på 7,9 sekunder, og toppfarten er satt til 228 km/t.

Skulle ikke dette holde, så må du opp på en av bensinversjonene, som starter med en 3-liters V6, alternativt den 4,2-liters V8'eren. Sistnevnte finnes i to versjoner med henholdsvis 300 og 420 hk. Da har du en riktig rysare av en sportsbil.

Ikke uventet oser XF av detaljer laget for finsmakere. Riktig nok ser vi igjen noen smådetaljer som er hentet fra Mondeo, men de gjør likevel ikke bilen til skamme. Jaguar XF kommer helt sikkert til å bli en suksess. Bilen lanseres som en 2009-modell, hvilket betyr at priser ikke er klare. Vi avventer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!