Til våren kommer den nyrenoverte 1,6-literen, og litt senere får vi tilbud om en snill 2-liter. Begge beregnet for å bli skjenket med diesel.

Ikke er den grønn, og ikke er den klistret ned med svanemerker. Hvordan kan naboen få vite at du kjører en snill bil da?

Volvo forteller i en pressemelding at de er moralsk forpliktet til å gjøre bilene sine så miljøvennlige som mulig. Vel, noe annet ville skyve dem ut av markedet av seg selv, så dersom de ønsker å selge biler, så må de bare henge med i utviklingen.

Hva gjøres?
For å vise at de faktisk gjør noe, så har de nå laget en C30 Efficiency. Dette er forsmaken på en bil som kommer i 2008, som får en 1,6-liters turbodiesel under panseret. Ytelsene er satt til 105hk, og bilen skal ha et forbruk på mindre enn 0,45 l/mil. Dette gir igjen et lavt CO2-utslipp, og Volvo forteller at det må under 120 g/km. Dette er nemlig grensen for at svenske statsborgere skal få en tilbakebetaling av staten på 10 000 kroner for å ha kjøpt en miljøvennlig bil.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Motoren finnes i grunnen allerede på markedet, men endringene kommer først neste år. Det minskede forbruket skyldes ikke bare maskinen, men også mer finjustert luftmotstand, minsket rullemotstand, høyere giring i 3., 4., og 5. gir, samt det lille ekstra de har klart å finjustere selve maskinen.

Nytt gir
Også 2-liters versjonen får endringer. Det ligger først og fremst i girkassen, som er ny. Denne kassen har en ny funksjon kalt Powershift. Volvo forklarer den best med å si at det fungerer som to parallelle girkasser, med hver sin klutsj. Vi har vel i grunnen hørt noe tilsvarende fra VW-konsernet og deres DSG-kasser.

Volvo's eksperter velger likevel å ikke ta nye teknologier inn over seg, men heller fokusere på forbedring av de kjente parameterne i en motor, og på den måten forsøke å minske forbruket. Dermed også utslippet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!