Svensk sparebøsse

Volvo ønsker å ta miljø på alvor. Det gjør de blant annet ved å lansere en konseptbil av eksisterende C30. Men denne gang er den effektiv.

Du ser ikke umiddelbart at det er noe spesielt med denne Efficiency-modellen, men legg blant annet merke til hjulene.
Du ser ikke umiddelbart at det er noe spesielt med denne Efficiency-modellen, men legg blant annet merke til hjulene.
Sist oppdatert
Til våren kommer den nyrenoverte 1,6-literen, og litt senere får vi tilbud om en snill 2-liter. Begge beregnet for å bli skjenket med diesel.
Til våren kommer den nyrenoverte 1,6-literen, og litt senere får vi tilbud om en snill 2-liter. Begge beregnet for å bli skjenket med diesel.
Ikke er den grønn, og ikke er den klistret ned med svanemerker. Hvordan kan naboen få vite at du kjører en snill bil da?
Ikke er den grønn, og ikke er den klistret ned med svanemerker. Hvordan kan naboen få vite at du kjører en snill bil da?

Volvo forteller i en pressemelding at de er moralsk forpliktet til å gjøre bilene sine så miljøvennlige som mulig. Vel, noe annet ville skyve dem ut av markedet av seg selv, så dersom de ønsker å selge biler, så må de bare henge med i utviklingen.

Hva gjøres?
For å vise at de faktisk gjør noe, så har de nå laget en C30 Efficiency. Dette er forsmaken på en bil som kommer i 2008, som får en 1,6-liters turbodiesel under panseret. Ytelsene er satt til 105hk, og bilen skal ha et forbruk på mindre enn 0,45 l/mil. Dette gir igjen et lavt CO2-utslipp, og Volvo forteller at det må under 120 g/km. Dette er nemlig grensen for at svenske statsborgere skal få en tilbakebetaling av staten på 10 000 kroner for å ha kjøpt en miljøvennlig bil.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Motoren finnes i grunnen allerede på markedet, men endringene kommer først neste år. Det minskede forbruket skyldes ikke bare maskinen, men også mer finjustert luftmotstand, minsket rullemotstand, høyere giring i 3., 4., og 5. gir, samt det lille ekstra de har klart å finjustere selve maskinen.

Nytt gir
Også 2-liters versjonen får endringer. Det ligger først og fremst i girkassen, som er ny. Denne kassen har en ny funksjon kalt Powershift. Volvo forklarer den best med å si at det fungerer som to parallelle girkasser, med hver sin klutsj. Vi har vel i grunnen hørt noe tilsvarende fra VW-konsernet og deres DSG-kasser.

Volvo's eksperter velger likevel å ikke ta nye teknologier inn over seg, men heller fokusere på forbedring av de kjente parameterne i en motor, og på den måten forsøke å minske forbruket. Dermed også utslippet.

Denne saken ble første gang publisert 27/08 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også