Bilens utseende skiller seg ikke fra en ordinær Opel Corsa. Det er på innsiden hemmeligheten ligger.

Hele godbiten består av en beltedreven sak som kombinerer arbeidsoppgaven til en starter og en dynamo.

Det eneste som viser at vi har en litt annerledes bil er emblemet bak ecoFlex. Dette er riktig nok en fellesbetegnelse på de av bilene deres som er mer miljøvennlig, uavhengig av teknologi som er benyttet.

At hybridløsningen er puttet inn i en Opel Corsa er egentlig mindre relevant. Det er løsningen som teller. Flere leverandører har valgt å se på denne kombinasjonen, dieselhybrider, og det er bare å lene seg tilbake og vente. Men du trenger ikke vente lenge. Opel sier nemlig selv at denne løsningen vil være på gata om kort tid.

Lavt forbruk
I Corsa har Opel valgt å benytte en 1,3 liters CDTi motor som basis. Selve elektrodelen består av en kombinert starter og generator.

Systemet stopper også motoren når vi for eksempel stopper for rødt lys, og forbruket av drivstoff reduseres. På denne måten daler også utslippet, i all den dødtid vi måtte ha langs veien.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Opel forteller om et forbruk som er så lavt som 0,375 liter på mila, og et CO2-utslipp som sier 99 gram for hver kjørte kilometer. Det er på nivå med Toyota Prius, som har en bensinmotor, men så vet vi at diesel har en del andre utslipp som bensinbiler ikke har.

Effektuttaket på denne 1,3 literen er oppgitt til 75 hk, og 170 Nm, og som et ledetall sies det at 0-100 km/t går unna på 14,5 sekunder. Kunder av en Corsa 1,3CDTi er vel i grunnen ikke opptatt av toppfart, men den sies å være 163 km/t.

Kjent teknologi
Noen innovativ løsning er dette derimot ikke. Vi prøvekjørte selv løsningen i en Volvo S80 allerede i 2001. Det er bare først nå at miljøkravene er så store at de finner det passende å putte løsningen i bilene.

Volvo sin løsning var med bensinmotor, og da lot seg gjøre til og med å kaste ut svinghjulet, for så å erstatte dette med elmotoren. Med denne løsningen trengte de heller ikke ta vare på den opprinnelige starteren og dynamoen, for elmotoren gjorde oppgaven til begge. I en dieselversjon med glødeplugger og annen komprimering er dette litt mer komplisert.

Opel har valgt et Lithium-Ion batteri for å lagre oppspart strøm. Batteriet lades ved å oppta bremseeffekter, og bilen bruker det samme batteriet under oppstart av motoren.

Forskjellen mellom Volvo og Opel er at Opel, nå snart syv år senene, velger å sette dette i produksjon.

Green spirit
Opel skal også vise ytterligere modeller med grønn profil, som alle går under fellesnavnet ecoFLEX. Dette er modeller som med en eller annen av de kjente teknologiene skal minimere utslipp av farlige stoffer så mye som mulig. Det kan være seg alt fra biodrivstoff til gass. At Frankfurt-messen blir miljøforkjempernes utstillingsvindu i september er det med andre ord liten tvil om. Bilbransjen har intet annet valg enn å bare følge på. Følg med videre for flere Frankfurt-nyheter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!