Maseratis FIA GT-racerbil MC12 GT1 finnes jo også i gatevariant - dette må til for at de kan få konkurrere med bilen. Gateversjonen heter MC12, og er en vanvittig bil, med en 632-hesters V12.

I fjor vant Maserati FIA GT-cupen sammenlagt, og feiret dette med å lansere en spesialvariant av MC12, sterkt inspirert av racerbilen. Denne ble kun bygd i tolv eksemplarer (pluss tre prototyper), og fikk etternavnet Corsa. Prislappen for denne karbonfiberraketten viser visst rundt ti millioner kroner.

- Skal på veien
Bilen er en rendyrket racerbil, og ikke tillatt for gatebruk. Den seks liter store V12´en er trimmet til 755 hk og 740 Nm, og bilen veier 400 kg mindre enn den "vanlige" MC12. 755 kg fordelt på 1150 kg betyr mildt sagt hårete prestasjoner.

Bilder: EDO Competition Maserati MC12 Corsa
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Men selv ikke det er nok for noen. Tyske EDO Competition har en eksklusiv kundekrets og driver stort sett bare med biler i den svært kostbare enden av skalaen. De har nå lagd sin variant av MC12 Corsa, og har som mål å få den godkjent for gatebruk.

Neseløft og gåsehud
Bilen har fått et spesialutviklet understell, som de har fått KW til å lage for dem. Her kan demperne justeres på alle områder, noe som skal gi gode egenskaper ved rolig kjøring på normal vei, uten at skal gå ut over kjøreegenskapene når det går ordentlig fort på slett asfalt. De har også montert neseløft-systemet fra den gatelegale MC12, som gjør at du kan heve fronten på bilen om du møter på en liten hindring eller en fartsdump på veien.

Motoren er urørt, men EDO Competition garanterer at det nye eksosanlegget de har utviklet til bilen gir gåsehud. Det er lagd for å ligne det utgangspunktet MC12 Corsa opprinnelig har, men enda åpnere. Dessuten har det en justerbar ventil, der du kan velge hvor mye godlyd som skal slippes ut. Denne styres med fjernkontroll fra førerplassen.

Ingen snarveier
MC12 Corsa er en racerbil, og bremser på racerbiler vil gjerne være varme før de biter ordentlig. Men siden EDO Competition bygger om bilen til å bli gatelegal, bygger de også om bremsene så de fungerer godt også når de er kalde. Det er ingen spesielt rimelig løsning de har valgt; bilen har fått keramiske skiver som måler 396 millimeter foran og 360 millimeter bak.

Nye, spesialstøpte felger er også på plass. Foran sitter det 10x19-tommere med 265/35-dekk, og bak har den 13x20-tommere med 335/30-dekk.

Noen raskere?
Dersom EDO Competition klarer å få søknaden om gatebruk i orden, er det få andre biler på veien som kan skilte med lignende prestasjoner: 0-100 skal ta under tre sekunder, og 0-200 km/t skal ta seks sekunder.

Det merkes nok.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!