Den opprinnelige Ferrari Dino ble bygd mellom 1968 og 1976. Den V6-motoriserte bilen var en del rimeligere enn de øvrige Ferrari-modellene, og kunne nesten kalles en folke-Ferrari. Den ble da også den første Ferrari´en som kunne kalles masseprodusert - den ble bygd i nesten 4000 eksemplarer totalt.

Spionbilder: Ferrari Dino
Frankfurt 2007

Bilen var oppkalt etter Enzo Ferraris eneste sønn Alfredino, som ble kalt Dino av foreldre og venner. Det var Dino som foreslo for sin far at han skulle utvikle en 1,5-liters V6-motor for F2 i slutten av 1955. Rett etter ble han alvorlig syk, og fortsatte å hjelpe til med konstruksjonsarbeidet fra sykesengen. Men han rakk aldri å oppleve den ferdige motoren; han døde i 1956, bare 24 år gammel.

V8 på 400 hk
Dino-navnet ble videreført til Ferrari 308; Ferrari ville at Dino skulle være et eget merkenavn for modellene med mindre enn tolv sylindere.

Det har i lengre tid versert rykter om at Ferrari skal lage en ny Dino. Det er denne som visstnok skal skjule seg under dette litt snåle 599-skallet. Spionfotografene kan rapportere om en umiskjennelig V8-lyd, men at den låter mye mindre hissig og muskuløs ut enn det en F430 gjør. Det antas likevel at Dino får rundt 400 hestekrefter når den kommer om et par år.

Litt dyrere enn 911
Ifølge våre kilder, forventer Ferrari å selge rundt 4000 Dino´er i året. Dermed vil de doble produksjonen i forhold til dagens nivå. Dette er selvsagt litt avhengig av prisen, som forventes å ligge noe over det en Porsche 911 koster.

Dino kommer først som coupé, men en åpen Spider er også på vei. Og alt tyder på at Dino skal bygges på Maserati-fabrikken i Modena, altså i byen der Enzo Ferrari ble født.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!