I den nyeste James Bond-filmen, "Casino Royale", kjørte Agent 007 en råtøff Aston Martin til vrak etter bare noen få svinger. Bilen som ble brukt i filmen, var midlertidig sammensatt en god stund før Aston Martin hadde bestemt seg for hvordan den ordentlige bilen egentlig skulle se ut.

Nå er DBS klar, og den skal være bindeleddet mellom DB9 og racerbilen DBR9. Designen er omtrent som på den James Bond kjørte; den er lav og bred, den har åpen front og stor kul på panseret, og en aggressiv hekk.

Karbonkarosseri
DBS skal være en ordentlig kjøremaskin, og toseteren har fått en rekke karosserideler i karbonfiber for å holde vekten på et moderat nivå. Resten av karosseriet er jo av aluminium og en magnesiumlegering fra før av.

Frankfurt 2007: Alle nyhetene
Bilder: Alle bilgalleriene

Bilen har en mye åpnere front enn DB9, noe som mater motoren med mer kjølende luft. Kulen på karbonpanseret har også lufteslisser, så varm luft kan slippe ut fra motorrommet. Den er bredere enn en DB9, og spacere skyver de store hjulene helt ut i skjermkantene.

Bak har den fått en integrert diffuser og to store eksosutblås. I bakluka har de integrert en større og mer markant vinge enn på DB9, og hele undersiden av bilen er gjort flat for å optimalisere de aerodynamiske egenskapene. Keramiske bremser og en enda mer avstivet struktur skal også bidra til å gjøre kjøreopplevelsen til noe helt spesielt.

Mye motor, heftige prestasjoner
Langt tilbake under panseret ligger en trimmet versjon av den 5,9 liter store V12´en fra standard-DB9. I DBS gir den 517 hk og 570 Nm, noe som er nok til å sende 1695 kg bil til 100 km/t på 4,3 sekunder. Toppfarten er 302 km/t.

Bilen har en sekstrinns manuellkasse, og mellomakselen er av karbonfiber. En diffbrems bak hjelper til med å få kreftene effektivt ned i bakken, via spesielle 20-tommers felger skodd med spesialutviklede Pirelli P Zero-dekk i 245/35-dimensjon foran og 295/30-dimensjon bak.

Vekt spart over alt
DBS har fått et aktivt understell, som bruker informasjon fra sensorer i støtdemperne, rattet, gasspedalen og en del annet for å kunne fungere så optimalt som mulig i forhold til kjørestil og underlag. Dermed skal bilen fungere perfekt på en bane, og samtidig fungere perfekt når din bestemor låner bilen for å kjøre utover den dårlige sideveien når hun skal spille bingo.

Det er jo kjøreglede som står i fokus i DBS. Dette gjenspeiles også i interiøret, der mange små og større detaljer er byttet ut med biter av karbonfiber. Gulvteppet er vevd med tynnere tråd, og en spesiell skinntype er brukt for å spare noen kilo til.

Også luksuriøs
Du kan bestille bilen med to bøtteseter av karbonfiber og kevlar om du vil, men de som følger med som standard er heller ikke akkurat tunge. For å fortsatt holde på det eksklusive og elegante, er mange flater kledd i alcantara. Og du får med en svært omfattende pakke med utstyr for komfort, sikkerhet og pur glede.

Instrumentpanelet, rattet og girkula er også lagd spesielt for DBS. Og som en kuriøs detalj kan vi nevne "n økkelen" til bilen: den er en databrikke inni en juvelliknende sak, som du putter inn i et dertil egnet hull i dashbordet. Da gløder den rødt for å si ifra at bilen er klar til start, og trykker du den inn, fyrer du opp V12´en.

Prisen for herligheten er foreløpig ikke klar, men bilen kommer i hvertfall på nyåret en gang. Men selv om den nå blir tilgjengelig for andre enn utvalgte agenter, blir den uansett ikke noen bil for folk flest?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!