BMW Z4 er en kjøreglad bil, både med og uten tak. I M-format er den en ordentlig kjøremaskin, med fantastisk motor, fantastisk lyd, herlige fartsressurser og kjøreegenskaper i toppklasse. Så ser den også grom ut.

Sprekere og kjappere
AC Schnitzer har lagd sin egen variant av M Coupé, som de har døpt Profile. De startet med å trimme rekkesekseren en smule; en ny og mer effektiv luftfilterboks gir sammen med omprogrammert motorstyring 350 hk ved 8000 o/min og 370 Nm ved 4950 o/min. Bakakselen er byttet til en med kortere utveksling, noe som gir raskere akselerasjon - riktignok på bekostning av lavere teoretisk toppfart.

Bilder: AC Schnitzer Profile
Bilder: Alle bilgallerier
Nyheter: Frankfurt 2007

En standard M Coupé slipper mye godlyd ut gjennom eksosanlegget. Men for tuneren var ikke det nok lyd. De har derfor gitt den et nytt eksosanlegg som frigjør enda mer rekkeseksersang.

Inspirert av 507
Utseendet er også endret. I tillegg til den særegne lakkjobben har bilen fått et fullt stylingsett fra AC Schnitzer. Dette består av ny frontfanger, bredere skjermer, nye sideskjørt med luftinntak til bakbremsene, en ny støtfanger bak, og en diffuser. Panseret og forskjermene har fått blanke luftslisser - i stil med den legendariske BMW 507 - og bilen har både fått en hekkvinge og en liten vinge på taket.

Det nye understellet er satt opp etter utallige testrunder på Nürburgring, og Profile er skodd med 20-tommere med 235/30-dekk foran og 295/25-dekk bak.

Interiør med racingsmak
Interiøret bærer også preg av tunerens sans for racing. Et par ordentlig støttende racingstoler er på plass, og det meste av plastpaneler i dashbordet er byttet ut med karbonbiter. Et knippe aluminiumsbiter - pedaler, fotstøtte, håndbrekkhåndtak og så videre - står også på menyen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!