Sikrere og mer elegant

Om to år kommer den nye Mercedes-Benz E-Klasse. Men den blir allerede testet på veien - og våre spionfotografer har naturligvis knipset den.

Det sies ikke noe om de ytre målene på bilen, men det kan se ut til at den blir enda et hakk større enn dagens modell. Foto: Automedia
Det sies ikke noe om de ytre målene på bilen, men det kan se ut til at den blir enda et hakk større enn dagens modell. Foto: Automedia Foto: Automedia, Inh. Andreas Conradt
Sist oppdatert

Det er fortsatt to år til neste generasjon Mercedes-Benz E-Klasse kommer på markedet. Men utvikling av en ny bil tar mye tid, og allerede nå har Mercedes-Benz testbiler i gang for å prøve ut ny teknikk, nye systemer og nye funksjoner.

Minner om Lexus
W212, som den heter på internspråket, får design i samme gate som dagens S-Klasse. Dette betyr markante skjermer og et godt synlig frontparti, en kraftig midtre karosserilinje, og et mer elegant interiør.

Spionbilder: Mercedes-Benz E-Klasse
Bilder: Alle bilgalleriene

Spionbildene hinter om at bilen får en del designtrekk som ligner mye på ting vi finner på Lexus´ nyeste modeller. Den får for eksempel fire rektangulære frontlys, en litt særegen C-stolpe, og Lexus-lignende baklys. Det er jo litt artig, siden det ikke akkurat er lenge siden en Lexus LS kunne tas for å være en E-Klasse-kopi. Nå skal det sies at dette kan være plantet på testbilen av Mercedes-Benz, for å lure spionfotografer og sette i gang ryktebørsen. De har jo også fortsatt god til å endre på designen.

Fullstappet
Mercedes-Benz satser stort på sikkerhet. Den nye E-Klassen blir naturligvis fullstappet av alt som skal være der av passive og aktive sikkerhetselementer. Den får i tillegg et system som varsler dersom du er i ferd med å forlate din kjørebane - slik som Citroën har - og en sensor som følger med på øyebevegelsene dine for å varsle dersom du sovner eller om du ikke har sett en hindring eller annen trafikk.

Se bilnyhetene fra Frankfurt 2007

Bilen får også et system som gjenkjenner veiskilt og varsler deg dersom du ikke reagerer deretter, sensorer som sjekker veiens tilstand - og varsler dersom det for eksempel er glatt - og et antiskrenssystem som også tar hensyn til sidevind, endringer i veiens profil og om dekkene er slitt.

Regn med et stort knippe seks- og åttesylindrete motorer, og toppmodellen E63 AMG ventes å få en suge-V8 på drøye 500 hk.

Denne saken ble første gang publisert 09/08 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også