USA-markedet vil ha store SUV´er. Og Saab ville selge flere biler i USA. Derfor tok Saabs eiere, General Motors, en Chevrolet TrailBlazer og ga den et Saab-karosseri. Dermed var 9-7X født.

Bilder: Saab 9-7x Aero
Bilder: Alle bilgalleriene

Motorene i 9-7X er ganske så u-Saabske. Du får den enten med en 4,2-liters V6 på 290 hk eller en 5,3-liters V8 på 300 hk. Begge bensinmotorene er koblet til en firetrinns automatkasse, og kreftene når bakken via alle fire hjul.

0-100 på seks sekunder
Nå har de altså tatt 9-7X et skritt videre. Aero har fått den såkalte LS2-motoren - en smallblock-V8 med seks liters slagvolum. Denne motoren finnes også i Corvette, og enkelte andre modeller fra General Motors-konsernet.

9-7X Aero har fått litt mindre effekt enn Corvette, men 390 hk og 542 Nm burde fungere greit. 0-96 km/t skal ta under seks sekunder, men Saab-folket sier at motoren er justert for å gi høyere dreiemoment på lavere turtall, både for å passe til biltypen og for å gjøre tilhengertauing lettere. 9-7X kan for øvrig trekke 2994 kg.

- Bygd for kjøreglede
Aero har fått en spesiell karbon-metallic-farge, blanke 20-tommere med 255/50-dekk, og et understell som er lavere og strammere for mer kjøreglede enn standardmodellene. Kraftigere stabstag skal redusere krengning, og en diffbrems bak skal bidra til at kreftene omsettes i bevegelse. Større bremser er også på plass.

Innvendig har bilen fått en og annen oppfrisket detalj, pluss skinnseter med Aero-logoen innbrodert i ryggen. Og alt dette får amerikanerne - og de i Canada - for snaue 275 000 kr.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!