Ivar Tollefsen. Foto: Fred Magne Skillebæk

Mandag, på den siste av fire dager i African Heritage Cross Country rally, med 80 av 1350 kilometer igjen til mål, smalt det. Ivar Tollefsen (tidligere omtalt i Vi Menn Bil i forbindelse med sin deltagelse i Dakar Rally) og hans britiske kartleser Quin Evans skvatt til da ei ku dukket opp i veibanen. Kollisjonen var uunngåelig; for første gang opplevde nordmannen å kjøre i hjel et dyr.

- Det var en skikkelig utrivelig opplevelse. Skadene på radiatoren var dessuten såpass omfattende at vi først fryktet at løpet var kjørt, forteller Tollefsen.

Mer: Fire nordmenn i Dakar
Mer: Tenker ikke på døden

De kom til mål, takket være hyppige stopp med påfyllinger i radiatoren på Nissan Navara'en, samt fornuftig kjøring på roligere turtall.

VM-runde
Før uhellet hadde Tollefsen og Evans dominert løpet, og bygget seg opp over en times ledelse til italienerne Riccardo Garosci og Rudy Briani på grusveiene i Sør-Afrika. Og de beholdt altså ledelsen, selv om det holdt hardt mot slutten.

Løpet var - i tillegg til å inngå i serien South African Off Road Championship - også den andre av fem runder i FIAs offroad-VM (Cross Country Rally World Cup), som mange av deltagerne i Dakar Rally kjører som oppvarming til storløpet selv. Seieren i Sør-Afrika gjør at Tollefsen nå deler ledelsen i mesterskapet, sammen med ingen ringere enn Carlos Sainz, som vant åpningsløpet Transiberico Rally.

Jobber mot Dakar
Også Tollefsen har Dakar Rally i januar som sesongens store mål. Det blir hans fjerde deltagelse i storløpet, men denne gangen ikke i en Bowler Wildcat (han hadde tre; alle er solgt), men i en Nissan Navara, spesialbygget i Sør-Afrika for nordmannen. Etter 30.-plassen i år bør det ligge an til en betydelig resultatforbedring, såframt Tollefsen holder seg unna kyr og andre problemer.

Les mer på www.marathonrally.com

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!