Fristende Peugeot

Peugeot 308 står klar, og frister med et sprekt og tøft coupékonsept.

308 RC Z er bare et konsept, men vi har lyst på den.
308 RC Z er bare et konsept, men vi har lyst på den.
Sist oppdatert

Peugeot 308 kommer på nyåret. Den blir større enn dagens modell, og ser også finere og mer gjennomarbeidet ut. Det er allerede klart at en stasjonsvognutgave - SW - vil komme, og at den skal bygges som en coupécabriolet med ståltak. En kompakt-SUV på SW-basis vil også komme etter hvert.

SE BILDENE HER

- Mens noen karosseriformer allerede er bekreftet og under utvikling, har andre fortsatt til gode å bli kreert, og finnes foreløpig kun i fantasien til designerne og ingeniørene våre, sier Peugeot-folket i en pressemelding.

- Bygd for kjøreglede
Samtidig som de sier dette, viser de fram det tøffe coupékonseptet 308 RC Z. Denne bilen er bygd for kjøreglede, og målet var at den skulle være både lett og effektiv. Dette gir også utslag i et mer miljøvennlig sluttresultat.

MER: PIMP MY PEUGOT
MER: BIL

RC er etternavnet på de barskeste Peugeot-modellene. Men siden lillesøster 207 i RC-drakt er et par hakk snillere enn forgjengeren var, på tross av en sprek motor, kan ting tyde på at Peugeot vil rydde vei for en enda mer førerorientert variant av sine modeller.

Kraftfull
308 RC Z er bygd på den samme basisen som tre- og femdørs 308, og lengden er den samme. Men den er lavere, og 25 millimeter bredere. 2+2-seteren har fått en ordentlig barsk og synlig design, der den voldsomme 308-snuta flyter sammen med resten av linjene.

Brede skjermer og markante linjer bidrar også til å gi den et utseende utenom det vanlige.

For å holde vekten nede, er det brukt store mengder aluminium og karbonfiber i konseptet. De to langsgående aluminiumsbøylene som fungerer både som A- og C-stolper og som forsterkning av taket, gir både stivhet i strukturen og sikkerhet for de i bilen.

Bakruta er lagd av polykarbonat, noe som ga ingeniørene mulighet til å lage den i den formen som designerne ønsket. Dette har i tillegg gjort at den bidrar til å forbedre aerodynamikken til bilen. En annen detalj er at den bakre lyddemperen i eksosanlegget er snudd; nå står den på tvers, og fungerer også som en diffuser.

Store turbokrefter
Lavere vekt, lavere tyngdepunkt og bredere sporvidde bidrar jo i teorien positivt til kjøreegenskapene. Peugeot har i tillegg brukt mer aluminium i understellet, og modifisert litt her og litt der for å gi en mer sporty kjøreopplevelse.

Og Peugeot-folket lover at RC Z skal være morsom å kjøre. Den har også fått en motor som står i stil; den turbomatede 1,6-literen vi kjenner fra blant annet 207 RC - og Mini Cooper S - er trimmet fra 175 hk til 218 hk. Dreiemomentet er 280 Nm, og 300 Nm ved overboost.

Denne er koblet til en ny sekstrinns, manuellkasse, og gjør at den 1200 kg tunge konseptbilen klarer 0-100-sprinten på sju sekunder. Toppfarten skal være 235 km/t, og mellomakselerasjonsegenskapene skal også være hyggelige. Dessuten drikker den hyggelige 0,67 liter på mila, og slipper ut 160 gram CO2 per kilometer.

Produksjonsklar?
Innvendig har RC Z det samme dashbordet som den vanlige 308, og det ser ikke feil ut. De har kledd hele dashbordet i skinn - slik det var mulig å få på 307 CC - og bøttesetene foran ser gripende ut.

Baksetet er ment for de av litt mindre vekst, men gir også plass til et sett golfkøller om du vil. Og i bagasjerommet skal du visstnok få plass til en mountainbike.

Samtidig har de utstyrt konseptbilen med større bremser fra Brembo, og de samme elementene for sikkerhet som kombicoupéen. Siden bilen i stor grad er basert på eksisterende 308-biter, er utviklingskostnadene holdt nede. Dette gjør at en eventuell produksjon av bilen egentlig ikke er så voldsomt langt unna, om bare Peugeot vil.

Denne saken ble første gang publisert 31/07 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også