Mini har vist fram flere forskjellige "stasjonsvognutgave"- konseptmodeller de siste årene. Nå er den tredje Mini-karosserivarianten offisiell, og også denne tar med seg arven fra tidligere tiders Mini - både Morris Mini Traveller, Austin Mini Countryman og Mini Clubman Estate.

SE BILDENE HER
Alt fra Frankfurt 2007

Plass til mer
Clubman er 24 centimeter lengre enn kombicoupéen, noe som blant annet gir åtte centimeter lengre beinplass for de i baksetet. Den blir også tilgjengelig som femseter - men om du vil ha to stoler bak i stedet skal ikke dette koste noe ekstra.

Bagasjerommet er økt til 260 liter, mot kombicoupéens 160, og legger du ned baksetet får du plass til 930 liter bagasje - dette er 250 liter mer enn søstermodellen. I tillegg er bilen to centimeter høyere enn tredørsmodellen.

Som vi tidligere har sett på spionbilder, har Clubman spesielle dørløsninger. Bakdøra henter fram igjen en tradisjonell detalj: den er delt i to på høykant. Og på høyre side har den fått en "selvmordsdør" i tillegg, som gjør innstigning til baksetet lettere.

- Fortsatt morsom
Ved introduksjonen i november kommer den både som Cooper, Cooper S og Cooper D-variant, med henholdsvis 120, 175 og 110 hk. Vi blir lovet at selv om bilen er mer rommelig og praktisk enn tredørsmodellen, skal den være like underholdende å kjøre.

Som kombicoupéen får også Clubman de oppdaterte motorene og den oppdaterte strømstyringen, med blant annet gjenvinning av bremseenergi og start-og-stopp-teknologi, noe som reduserer forbruk og utslipp ytterligere i forhold til dagens modeller.

Clubman får også naturligvis full pakke med sikkerhetsutstyr, og den blir tilgjengelig i en lang rekke farger, og med enorme muligheter for å personifisere bilen etter dine egne ønsker og preferanser.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!