TNS Gallup er Norges største analyseinstitutt, og hvert år undersøker de hvilke biler som blir mest kjøpt. I tillegg vurderer de på hvilket grunnlag folk kjøper dette merket, og gir poeng etter det. 4750 personer var med i undersøkelsen, og det er samme vinner i år som seks år før.

Nesten halvparten
Toyota holder nemlig stand som Norges mest solgte personbil, og topper også bilindeksen for 7. gang.

45 prosent vurderte Toyota da de skulle ha ny bil. For ti år siden vurderte 28 prosent Toyota.

De spurte forbinder Toyota med driftsikkerhet, godt rykte og god service etter salg. Den scorer også godt i kategorien "biler med miljøvennlig teknologi" og "biler med lave CO2-utslipp".

God nummer to
Volkswagen ligger ikke langt etter Toyota på rangeringen, og kommer på andreplass for syvende gang på rad.

Dette er det merket nybilkjøpere kjenner best til, og over en tredjedel som vurderte å kjøpe en VW, endte opp med å kjøpe den.

Volkswagen forbindes først og fremst med gode kjøreegenskaper, god inbyttepris og god service etter salg.

Trygge på Volvo
Selv om Toyota selger mest, er det Volvo som scorer høyest på best inntrykk. I 2004 passerte merket Mercedes, som har ligget på topp av inntrykksmålingen siden 1996.

23 prosent av bilkjøperne hadde Volvo på ønskelisten, og 25 prosent av disse endte også opp med Volvo.

Merket forbindes først og fremst med kollisjonssikre biler med kvalitetsstempel, god komfort, spesielt godt rykte, og driftssikkerhet. Volvos beste plassering er 2. plass i 1997 og 1999. Svakeste var 6. plass i 2000.

Klatrerne og taperne
Suzuki og Mitsubishi er merkene som klatrer mest i årets undersøkelse. Saab klatrer to plasser, mye takket være sin tydelige miljøprofil.

Merkene som faller flest plasser fra i fjor, er Hyundai, Citroën og Renault.

TOPP TI-LISTA GALLUP BILINDEKS 2007

  • Toyota 100 poeng av 100 mulige
  • Volkswagen 87 poeng
  • Volvo 80 poeng
  • Audi 73 poeng
  • BMW 64 poeng
  • Mercedes 62 poeng
  • Peugot 43 poeng
  • Saab 43 poeng
  • Ford 41 poeng
  • Opel 40 poeng
  • Honda 36 poeng
  • Mazda 35 poeng

Listen er vurdert ut i fra samlet inntrykk av bilen, om den blir vurdert underveis, og hva kunden kjøper til slutt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!