Mens vi bare kan drømme om å eie en Ferrari, krasjer rikfolk dem i fleng.

Mye penger gir ikke nødvendigvis gir gode kjøreferdigheter. Selv om noen har råd til å kjøpe seg det heftigste av det heftige, er det ikke alltid sikkert de bør gjøre det. Du skal helst være en erfaren racerbilkjører for å teste grensene på disse bilene.

Ferrari Enzo er et godt eksempel på en slik bil. Da den ble annonsert i 2002, sa Ferrari at de skulle bygge 349 eksemplarer av den. Invitasjoner til handel ble sendt ut til kunder som hadde kjøpt en F40 eller en F50 fra fabrikken - pluss noen til - og alle bilene ble solgt før produksjonen kom i gang.

Begrenset
Ferrari bestemte da at de skulle bygge femti biler til, og etter at disse ble solgt, bygde de en ekstra - som ble solgt av auksjonshuset Sotheby´s til inntekt for Tsunami-ofrene. Prisen for denne var om lag 7,7 millioner kroner, eller omtrent det dobbelte av listeprisen.

Enzo har en seks liter stor V12 på 651 hk og 657 Nm bak setene, koblet til en halvautomatisk girkasse med sjaltehendler bak rattet, som girer kjapt og aggressivt. 0-100 km/t tar 3,65 sekunder, 400 meter nås på 11 sekunder, en stående kilometer tar 19,6 sekunder, og toppfarten skal være rundt 350 km/t.

Din for sju millioner
Problemet er at Enzo-er, som alle andre biler, dukker opp på bruktmarkedet etter litt tid. I skrivende stund fant undertegnede 13 Enzo-er til salgs bare på bruktbil-nettsiden www.mobile.de.

MER: FERRARI FOR SAMLERE

Prisene starter på snaue sju millioner kroner. Slike penger er det jo en del som visstnok har. Og vi skjønner jo at det er artig å kunne skryte av at man har en Enzo i garasjen. Men når slike gromme biler havner i hendene på folk som har råd til å kjøpe, uten å nødvendigvis kunne kjøre, ender det fra tid til annen med krasj. Det er jo sikkert fristende å prøve den litt mot grensene.

Stadig færre
Det har stadig vekk dukket opp meldinger om at en Enzo har blitt redusert til en haug med krøllet metall og karbonfiber. Vi kjenner ikke til noen dødsulykker, i hvertfall ikke for annet enn Enzo-ene.

Så derfor mener vi - og tydeligvis en del andre - at det er på tide at vi sier ifra om hva vi synes om at Enzo-bestanden stadig blir mindre, takket være ukyndiges omgang med bilen.

MER: VERDENSREKORD I STEILENDE HESTER

Bilentusiastnettsiden Jalopnik har tatt dette et skritt lenger, og du kan nå få kjøpt en morsom T-skjorte med "S ave the Enzos"-logo på - og et omriss av en redusert Enzo.

Inntektene fra T-skjorte-salget - de koster 120 kr stykket - går sannsynligvis ikke til noe som har med Enzo å gjøre, men det er vel budskapet som er det viktige her?

Du finner den på shop.gawker.com.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!