I forbindelse med de enorme Live Earth-konsertene forleden, der miljøvern står i fokus, var Smart offisiell partner. Musikere og kjendiser ble kjørt til de åtte konsertene i den nye Smart Fortwo - eventuelt i moderselskapet Mercedes-Benz´ miljøsnille E-Klasser drevet av biodiesel, syntetisk diesel, naturgass eller i den rene Bluetec-versjonen.

I tillegg fikk Smart en haug med kjendiser til å signere noen eksemplarer av den nye Smart Fortwo, som skal auksjoneres bort på eBay til inntekt for klimasaken.

Elbil for byen
Smart benytter også anledningen til å fortelle litt om sin nære framtid: i tillegg til den 799 kubikk lille tresylindrete dieselmotoren som yter 45 hk og drikker 0,33 liter på mila og slipper ut 88 gram CO2 per km, skal de snart lansere Smart som ren elbil og som det de kaller en mikrohybrid.

SE BILDENE HER

Bakhjulene på elbilen drives av en magnetisk motor på 41 hk. Batteripakken er av en ganske så miljøvennlig type og skal tåle over 1000 oppladninger, og vare i ti år.

Bilen er beregnet for bybruk, og det tar fire timer å lade batteriene til 80% kapasitet og det dobbelte for fullading. 0-60-sprinten skal være like kjapp som for den vanlige Smart-en, og toppfarten er 112 km/t.

Ikke akkurat hybrid, men nesten
Mikro-hybriden, som Smart kaller den, har start-og-stopp-funksjon som stopper motoren når du slakker av og kommer under 8 km/t. Når du slipper bremsen, startes den igjen av seg selv. Dette skal også fungere i 25 kuldegrader.

En beltedrevet generator fungerer både som starter og som dynamo, og sammen med modifisert girutveksling skal dette føre til lavere forbruk.

Den 71 hk sterke Smart-en drikker med dette systemet åtte prosent mindre enn den vanlige modellen ved blandet kjøring og tretten prosent mindre ved bykjøring; forbrukstallet for blandet kjøring er 0,43 liter på mila, noe som gir 103 gram CO2 per kilometer. Den skal gjøre 0-100 km/t på 13,3 sekunder, og toppfarten er 145 km/t.

Dette systemet kommer for øvrig både i den åpne og den lukkede Smart-en.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!