Etter ørten ansiktsløftninger, og noen nye skall utenpå den gamle basisen, er den kommende generasjonen Subaru Impreza endelig noe helt nytt. Den blir jo en kombicoupé!

Over 300 hk
Subaru har allerede vist WRX-en, men den ordentlige morovarianten, STi, lar vente på seg til høstens Tokyo-utstilling.

STi får en enda sprekere variant av den turbomatede, 2,5 liter store boxermotoren som gjør en fantastisk jobb i den utgående STi-en.

SE BILDENE HER

I ny tapning får den over 300 hk og rundt 400 Nm. Motoren er paret til en manuellgiret sekstrinnskasse, men en halvautomat - altså en automatkasse med mulighet for manuell overstyring - er visstnok på vei sammen med en ansiktsløftning i 2009.

Bredere og sintere
Topp-Imprezaen får naturligvis en del detaljer som skal skille den fra de svakere motoriserte variantene. Blant annet får den et nytt panser med digert luftinntak på, og grillen og støtfangeren blir også av den åpne typen.

Skjermene er bredere for å huse 18-tommere, og bak hjulene finner vi Brembo-bremser av stor type.

SE FLERE BILDEGALLERIER HER

Du kan også regne med at STi-en får et mer avansert firehjulstrekksystem enn de svakere Impreza-søsknene, med mulighet til å justere senterdifferensialen etter underlagets karakter. Og bilen får naturligvis også et oppgradert interiør, med enda mer sportslighet på programmet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!