ROLLS-ROYCE: FOR DE FINE
ROLLS-ROYCE: FLOTTEST OG DYREST

I 1906 bygde Rolls-Royce et nytt chassis og et nytt karosseri for å markedsføre sin nye 40/50-hesters, sekssylindrete modell. Karosseriet var sølvblankt, og bilen var "ekstraordinært stillegående og diskrét" sa Rolls-Royce-toppen Claude Johnson den gang. Året etter døpte han derfor bilen, med registreringsnummeret AX-201, for Silver Ghost.

Rekordbil
Senere i 1907 deltok Silver Ghost i et utholdenhetsløp i Wales, der den fikk gullmedaljer for bakkeløpshastigheten og for holdbarheten. Og samme året slo Silver Ghost rekorden for lengste biltur uten stopp; den kjørte London-Glasgow 27 ganger, og tilbakela dermed drøye 23 000 km uten problemer.

ROLLS-ROYCE: SIKKER SKYSS

Bilen vakte stor oppsikt den gang, og det ble raskt bestemt at den skulle settes i produksjon. Til sammen ble drøye 6000 "Silver Ghost"-biler bygd mellom 1907 og 1925, og i følge Rolls-Royce selv er majoriteten av disse fortsatt i god, kjørbar stand.

Sølv det meste som glimrer
For å markere 100-årsjubileet, bygger nå Rolls-Royce en spesialvariant av Phantom. Den heter naturligvis Silver, og er selvsagt lakkert i sølv metallic. 21-tommerne har fått krom-senter, og på toppen av grillen står Spirit of Ecstasy i massivt sølv.

Innvendig har den fått skinnkledning i spesialfarger, med sømmer og innbroderte logoer spesielt for denne modellen. Treverket er også lakkert og tilpasset spesielt Silver-modellen.

SE BILDENE AV PHANTOM SILVER HER

Ellers kan vi nevne at jubileumsmodellen er utstyrt med kjøleboks og spesialdesignede glassholdere, den har hvite instrumenttavler og egne innstegslister prydet med "Phantom Silver", og den har et spesialdesignet sett med champagneglass - med sølvdetaljer på.

Kun en kvart mill ekstra
Om du er kjapp, og skaffer deg en av de 25 bilene som skal bygges, får du også med en Conway Stewart-penn i sølv og emalje, nøkkelringer i massivt sølv, og spesielle treesker som nøklene kan ligge i på peishylla.

Og forresten koster den rundt 250 000 mer enn for en ordinær Phantom. Med andre ord koster den en del millioner kroner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!