EM i rallycross på Momarken:

Norsk invasjon

Etter at Martin Schanche ga seg med rallycross trodde mange at sporten ville dø i Norge. Så feil kunne man ta. Til helgen stiller hele elleve norske førere til start i den råeste klassen i EM-runden på Momarken.

Rallycross er alltid dramatisk. Her er det Per Eklund som kolliderer med Frode Holte, mens Ludvig Hunsbedt er rett bak. (foto: rallycross.info)
Rallycross er alltid dramatisk. Her er det Per Eklund som kolliderer med Frode Holte, mens Ludvig Hunsbedt er rett bak. (foto: rallycross.info)
Sist oppdatert

Sverre Isachsen (Ford), Morten Bermingrud (Citroën) og Ludvig Hunsbedt (Volvo) kjemper alle i EM-toppen i rallycross. Sistnevnte har i år gjort comeback i en alder av 47 år etter å ha vært borte fra sporten i noen år. I tillegg til disse tre kjører også Harald Sachweh (Opel), Ole Kristian Nøtveit (Ford) og Frode Holte (Volvo) utvalgte EM-runder i år.

Mange påmeldte
Ettersom helgens runde går i Norge er det imidlertid enda flere som er påmeldt.

Tommy Rustad (Citroën) gjør et innhopp, selv om hakadølen har gått tilbake til asfaltracing og STCC denne sesongen etter fjorårssatsingen på rallycross.

I den gjeveste klassen finner vi også Ola Frøshaug (Saab), Stein Egil Jenssen (Skoda), Guttorm Lindefjell (Ford) og Camilla Antonsen (Skoda). Sistnevnte gjør sin EM-debut i bilen som svenske Lars Larsson vant EM med i fjor, og det skal bli spennende å følge den raske jenta som har mye erfaring fra norsk rallycross.

MER: SE BILDENE FRA RALLY NORWAY

De norske førerne møter imidlertid sterk konkurranse fra førere som Lars Larsson, Kenneth Hansen og Andreas Eriksson. Vi skal heller ikke se bort i fra veteranene Per Eklund og Thomas Rådström som begge kjempet i VM-toppen i rally før de begynte med rallycross.

Norge mot Sverige
At det blir nordmenn og svensker i toppen er imidlertid de fleste enig om. Det kommer også førere fra land som Frankrike, Belgia og Finland til start, men det er stort sett nordmenn og svensker som dominerer i toppen.

Favoritt blant de norske er Sverre Isachsen, som ble nummer to i den foregående runden i Sverige. Men Ford-føreren har et problem med motoren som han er usikker på om blir i orden.

MER: SE BILDENE FRA DAYTONA 500

-Vi har jobbet hele uken for å fikse problemet, men uten å lykkes. Nå får vi sette var lit til at ingeniøren som kommer fra England på fredag kan ha med seg data som gjør at vi kan få orden på dette. Alt i motoren er sjekket, både ventiler, kamtider og tetthet, så dette er noe som må ligge i det elektronisk, sier Isachsen til motorsport.no

Denne saken ble første gang publisert 06/07 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også