Vi har ved flere anledninger vist spionbilder av BMW 1-Serie i coupévariant. Dette fordi vi synes dette er en spennende bil; BMW lager jo kjøreglade biler, og har lang tradisjon med lekne, kompakte og kjøreglade coupéer.

Godt design
BMW 3-Serie er en flott bil, også i coupéform. Men den er også blitt en stor bil med årene, den er komfortabel og relativt tung, og den lette lekenheten er delvis blitt borte i denne lange prosessen. Med tanke på hvor godt 1-Serie kjører, og hvordan BMW gang på gang har vist at de kan ta kjøregleden enda et hakk videre, har vi et stort håp om at coupévarianten av 1-Serie skal være akkurat den bilen vi har ønsket oss.

Og nå er den altså offisiell. Hekkpartiet ble heldigvis mye mindre rart enn vi hadde fryktet, spionbildene tatt i betraktning. Nå er det riktignok veldig skummelt å uttale seg om noe som har med smak og behag å gjøre, men foreløpig vil vi si at det ser ut til at designerne har gjort en ordentlig jobb.

SE BILDENE HER

Mer kjøreglad
Coupéen får naturligvis lange dører - noe som jo er praktisk med tanke på inn- og utstigning - og et tak som er formet slik at det visstnok skal gå an å sitte i baksetet. Utstyrspakken skal være mer omfattende enn for tre- og femdørsvariantene; du skal få litt ekstra for de ekstra pengene coupéen vil koste.

Denne 1-Serie-modellen skal være den mest kjøreglade i rekken, og BMW har derfor finjustert understellet ytterligere. En ny bakdiff er også på plass, for å gjøre den enda mer kjøreglad enn søsknene.

Herlige motorer
Kjøregleden skal heller ikke hindres av motorene; som vi tidligere har skrevet, får bilen den herlige, tre liter store og turbomatede rekkesekseren på 306 hk under panseret. 135i Coupé gjør med denne 0-100-sprinten på 5,3 sekunder. En ny høyeffekts-diesel blir også å få; toliteren lades av to turboer, og yter 204 hk og 400 Nm. 123d, som den skal hete, gjør 0-100 på sju sekunder, og drikker hyggelige 0,52 liter på mila. Med CO2-utslipp på lave 138 g/km, kan dette bli en dundermaskin til hyggelig pris.

Coupéen kommer også som 120d; den har en 177-hesters dieselmotor som bruker 0,48 liter på mila.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!