BMW 6-Serie er en imponerende bil. Greit, det er for stor, for tung og for komfortabel til å være en sportsbil, men det har vel heller aldri vært BMWs mål med bilen. Som komfortabel, svært kapabel og ikke minst elegant kjøredoning gjør den en veldig flott jobb. Rett og slett en ordentlig GT-bil.

SE BILDENE HER

Nå får neste års modeller en forsiktig ansiktsløftning. Tåkelysene har fått ny plassering, lyktene er endret litt i samme stil som de øvrige BMW-modellene, og blinklysene er byttet ut med LED-lamper. Endringene er større bak; baklysene er nye - med lysdioder i - og bakluka har fått en ny og penere form.

Oppgradert opplevd kvalitet
Innvendig blir cabrioleten tilgjengelig med varmereflekterende skinninnredning - som på den nye 3-Serie cab - som reduserer temperaturen på overflaten med opptil 2,5 grader i forhold til konvensjonelt skinn. Det såkalte iDrive-rattet, der du styrer det meste av bilens informasjons- og underholdningssystem - er byttet ut med et mer gripevennlig et. Og en rekke små og større detaljer, som knapper og hjul for klimaanlegg, dørhåndtak og stereo-knapper, er byttet ut med noen som skal gi bedre kvalitetsfølelse. Den får også aktive hodestøtter.

Men de aller største forandringene er det som befinner seg under det lange panseret. Hele rekken - med unntak av M6 - har fått BMWs avanserte strømstyringsteknologi med blant annet stopp-og-start-funksjon, gjenvinning av bremseenergi, og en funksjon som kobler ut dynamoen når den ikke trengs. Dette gjør at forbruket - og dermed utslippene - blir lavere enn tidligere.

Snillere motorer
6-Serie får også BMWs oppgraderte motorer. Dette betyr at effekten i 630i økes fra 258 til 272 hk, samtidig som forbruket er redusert fra 0,9 liter på mila til 0,79 liter - eller 0,77 liter på mila om du velger BMWs nye automatgirkasse med raske girskift, sjaltehendler ved rattet, og et eget sportsprogram som gir enda raskere girskift. Også 650i har fått litt redusert forbruk.

Mer spennende for vårt avgiftssystem er nok det nye motortilbudet: den herlige, tre liter store rekkesekseren som kommer i 635d. Den yter 286 hk og 580 Nm, 0-100-sprinten tar 6,3 sekunder (6,6 i cabrioleten), og forbruket er henholdsvis 0,69 og 0,72 liter på mila i coupé og cab. Toppfarten til de begge er begrenset til 250 km/t.

Så får vi se om de mer miljøsnille motorene gjør at avgiftsreduksjonen blir større enn straffen for mer effekt. Det kan i så fall føre til rimeligere 6-Serier, på samme måte som andre, nye BMW-modeller er blitt rimeligere enn modellene de har avløst.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!