Kjapp redning

Lærlinger hos Porsche har bygd en sykebil litt utenom det vanlige.

Cayenne S´en har plass til båre, og er utstyrt med det viktigste utstyret for livredning.
Cayenne S´en har plass til båre, og er utstyrt med det viktigste utstyret for livredning.
Sist oppdatert

Porsche-ambulanse: Se bildene

En gruppe på femten lærlinger hos Porsche fikk i oppdrag å bygge fire sykebiler som skal plasseres på Porsches fabrikker og på sportsbilsprodusentens testbane. Sykebilene er trolig blant verdens raskeste.

Ombygd Cayenne S
Som utgangspunkt hadde de en Cayenne S, som de har ribbet for det meste av interiør. I stedet for passasjersete og baksete har bilen fått rampe til en båre, og bilene har i tillegg fått livreddende utstyr som hjertestarter, førstehjelpsutstyr og en elektrisk sugepumpe.

Komfortabel skyss
Det at Cayenne´n har en del mer innvendig plass enn Porsches øvrige modeller, antas å være en god grunn til at nettopp den ble valgt som utgangspunkt. Men det at den både er kjapp, og at den takler røft terreng, er heller ingen ulempe.

Ambulansene har også Porsches luftfjæringssystem, som bidrar til at transport av de syke til nærmeste sykehus kan gå relativt komfortabelt for seg.

I tillegg til de fire sykebilene, har lærlingene bygd en brannbil og en sikkerhetsbil - alle med Cayenne S som basis.

Denne saken ble første gang publisert 22/05 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også