Lav vekt - ekstrem motor

Caterham lanserer nå enda en ekstrem Seven-variant. Hva sier du til 210 hk fordelt på 525 kg?

En 210-hesters toliter gir bilen mildt sagt heftige prestasjoner.
En 210-hesters toliter gir bilen mildt sagt heftige prestasjoner.
Sist oppdatert

Caterham - se bildene
Flere bilnyheter

Femti år etter at den legendariske Colin Chapman viste fram den aller første Seven-modellen, er den fortsatt helt i en klasse for seg. Den lille og ekstremt lette bilen finnes i en lang rekke varianter, både for vei- og banebruk - eller en kombinasjon.

Nå er Caterham Superlight 400 lansert. Denne består hovedsakelig av Superlight-modellenes racinggener, men er laget for å kjøres på veien.

Som en 550-hesters Passat
Hjertet er en Ford-toliter som yter 210 hk uten bruk av overlading. Utstrakt bruk av karbonfiber og andre komposittmaterialer gjør at bilen kun veier 525 kg, og 0-96 km/t tar hyggelige 3,8 sekunder. R400 henspiller forresten på dette vekt til effekt-forholdet; den har 400 hk per tonn. Eller sagt på en annen måte: det blir som å gi en Volkswagen Passat rundt 550 hk! Dessuten blir jo forbruk og utslipp svært hyggelig med en såpass moderat motorisering.

Lav vekt - perfekt understell
Den lette og stive bilen har fått endrete støtdempere, og stabstagene er optimalisert. Med 15-tommere og dekk spesielt utviklet for denne bilen, en diffbrems og en sekstrinnsgirkasse, er den klar for å gi det beste både på bane og på vei.

Understellet er for øvrig utviklet av Superlight-gjengen, med Dave Minter - som hadde ansvaret for understellsutviklingen av Lotus Elise - i spissen. Og Caterham-folket forteller at også R400 er tro mot Colin Chapmans filosofi der lav vekt og et perfekt justert understell er det som teller.

Denne saken ble første gang publisert 12/04 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også