Verdens raskeste på is

For noen år siden satte Bugatti hastighetsrekord på is, med snittfart på 296,34 km/t. Nå har Bentley slått rekorden med god margin.

Juha Kankkunen kjørte privatbilen sin på hjemmebane, med verdensrekord som resultat.
Juha Kankkunen kjørte privatbilen sin på hjemmebane, med verdensrekord som resultat.
Sist oppdatert
Det er mange gode grunner til å like vinteren  isbanekjøring er en av dem.
Det er mange gode grunner til å like vinteren isbanekjøring er en av dem.

- Verdens mest eksklusive
Flere bilnyheter

Nå går vinteren mot slutten, men vi håper alle har hatt det moro. Snø og is gir mulighet for en lang rekke aktiviteter litt utenom det vanlige.

For noen år siden ble en Bugatti EB110 Supersport fraktet til Finland. På et islagt vann nær vestkysten lå en ti kilometer lang strekke klar: her skulle det settes fartsrekord! Rekorden - som måles som snittfart over en kilometer, dette måles to ganger, og det endelige resultatet er snittet av disse to målingene - ble hårete 296,34 km/t.

- Spant seg løs i over 200
Men det var da. For litt siden ville den firedobbelte rallymesteren Juha Kankkunen se hva hans private Bentley Continental GT kunne klare. Bilen er så godt som original med unntak av et bur for sikkerhets skyld, et sett Nokian-vinterdekk, noen små aerodynamiske endringer, og spesialbensin og omprogrammert motorstyring på grunn av den lave temperaturen.

Temperaturen var minus 30 grader, isen 70 cm tykk. Etter en rask sjekk av bilen akselererte Kankkunen de fem kilometerne fram til målepunktet - og på tross av firehjulstrekk spant bilen seg løs i over 200 km/t.

Ny rekord
Etter å ha bremset ned igjen etter den kilometer lange målingen - noe som visstnok "bare" skal ha krevd en 600 meter lang strekning - var det igjen tid for en liten teknisk sjekk, og en ny måling den andre veien.

Toppfarten ble målt til 331 km/t, og snittet fra de to kjøringene 321,65 km/t. Altså ny verdensrekord, med god margin.

- Bilen oppførte seg eksemplarisk, sa Kankkunen etter kjøringen. - Jeg er imponert over hvor stabil og trygg den føltes i så høye hastigheter, på tross av at banens grove og ujevne isoverflate har små snøfonner her og der.

Denne saken ble første gang publisert 02/04 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også