Unge på råkjørertoppen

19-åringer er de verste råkjørerne. Enda verre enn 20-åringer og 18-åringer. Og de aller fleste råkjørerne er menn.

- Ingen blir oftere anmeldt for råkjøring enn de yngste sjåførene, sier UP-sjef Odd Reidar Humlegård.
- Ingen blir oftere anmeldt for råkjøring enn de yngste sjåførene, sier UP-sjef Odd Reidar Humlegård.
Sist oppdatert

FLERE BILNYHETER

Til sammen 14 269 sjåfører ble tatt for råkjøring i fjor, viser en oversikt fra UP. Det vil si at de kjørte mer enn 25 km/t for fort der fartsgrensen er opptil 60, eller mer enn 35 km/t for fort der fartsgrensen er 70 eller høyere.

Unge sjåfører er de største fartssynderne. Hele 447 19-åringer ble tatt for råkjøring av politiet eller i automatiske trafikkontroller i 2006. På de neste plassene på verstinglisten følger 20-åringer med 484 anmeldelser og 18-åringer med 469.

- Ingen blir oftere anmeldt for råkjøring enn de yngste sjåførene. Deretter kommer folk lenger opp i tjueårene, folk i trettiårene, og så videre. Jo eldre vi blir, desto sjeldnere blir vi tatt for å kjøre altfor fort, sier UP-sjef Odd Reidar Humlegård til Newswire.

Avskrekkende kontroller
En av forklaringene til at 18-, 19- og 20-åringer topper råkjørerstatistikken, er at politiet forsøker å forebygge råkjøring der ungdom samles.

- Politiet er blitt flinke til å ha kontroller når det er store fester, konserter eller andre arrangementer for unge. Og i bygater og bygdesentre der det ofte foregår råkjøring og promillekjøring. Kontrollene har også en avskrekkende og oppdragende effekt, sier avdelingsleder Bjarne Eikefjord i Motorførernes Avholdsforbund, MA.

Ni av ti unge råkjørere er menn.

- Her har vi å gjøre med urutinerte sjåfører som ofte overvurderer kjøreferdighetene sine. De er en stor fare for seg selv og for andre trafikanter når de kjører så fort. Derfor er det viktig for oss å få ned farten til denne gruppen, sier UP-sjef Humlegård.

Trafikkfarlige holdninger
For å få bukt med råkjøring og promillekjøring blant unge, satser MA på holdningsskapende arbeid som et supplement til politiets kontroller.

- De fleste unge er ansvarlige sjåfører med gode holdninger. Men noen unge, og da spesielt unge menn, er så spenningssøkende og fartsglade at de er livsfarlige i trafikken. Det er dem vi først og fremst prøver å påvirke med kampanjer på skoler og i ungdomsmiljøer, sier Bjarne Eikefjord.

Han mener holdningsskapende arbeid er blitt enda viktigere etter at ungdom er begynt å legge ut skrytevideoer av villmannskjøringen sin på internett.

- I tillegg til å spille hasard med eget og andres liv mens de råkjører, inspirerer de andre til å gjøre det samme eller til å overgå stuntene deres. Det er en livsfarlig spiral, sier Eikefjord.

Denne saken ble første gang publisert 21/03 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også