Enda tøffere Volvo

Volvo C30 er en tøff bil. Heico gjør den enda tøffere, de gir den mer kraft – og en diffbrems.

Volvo C30 er en flott bil. Med Heicos stylingsett blir den også barsk.
Volvo C30 er en flott bil. Med Heicos stylingsett blir den også barsk.
Sist oppdatert

Heico Sportiv i Tyskland har lenge drevet med Volvo-tuning, og de driver også selv med racing. Nylig kjørte de 24-timersløpet på Nürburgring med en bioetanol-drevet, 340 hk sterk S40.

Vi liker den kompakte Volvo C30. Den ser bra ut, den kjører bra, og hele bilen gir en ordentlig godfølelse. Heico leverer nå en ny stylingpakke til bilen, som gjør den enda tøffere.

Bred Thor
Den røde bilen vi viser her har fått Heicos såkalte Thor-pakke. Den består av en ny og åpen frontfanger, nye sideskjørt, et sett skjermbreddere og en ny støtfanger bak med integrert diffuser. Om du har den største diesel- eller bensinmotoren, D5 eller T5, kan du også kjøpe med et firerørs eksosanlegg.

Innvendig kan du pynte opp med en rekke detaljer i aluminium; blant annet kan du få låsepinnene, girspak, håndbrekk-håndtak og pedalsett i det mattsølve materialet.

Forsiktig, men trygg trimming
Heico trimmer også C30-motorene. Den sinteste varianten, den turbomatede T5, økes fra standardmodellens 220 hk og 320 Nm til 250 hk og 360 Nm. Den to liter store dieselmotoren trimmes fra 136 hk og 320 Nm til 160 hk og 380 Nm, og den 180 hk sterke D5 trimmes til 205 hk, mens dreiemomentet økes fra 350 Nm til 400 Nm. I tillegg kan du kjøpe med et åpnere luftfilter, og til T5 kan du også få en åpnere fremre eksosanleggbit som frigjør både lyd og kraft.

Trimmingen skjer elektronisk, og oppgraderingen er TÜV-godkjent. I tillegg gir Heico deg tre års garanti på styreenheten og drivverket i bilen.

Smart diffbrems
C30 er som kjent forhjulsdreven, og etter trimming blir det ekstra mye kraft som skal ned i bakken. Tuneren har tatt fram en mekanisk diffbrems, som øker inngrepet etter behov. Med andre ord fordeles mer kraft til det andre hjulet dersom det ene begynner å spinne. Denne finnes til alle C30-modellene med manuell sekstrinnskasse, og skal gjøre bilen mye mer effektiv å kjøre når du er i ferd med å bruke opp veigrepet.

Mer sportslig på vei
Økte krefter gir også økt behov for et mer effektivt understell. Du kan kjøpe et høydejusterbart sportsunderstell, eller et sett senkefjærer som legger bilen nærmere bakken. Et sett spacere som flytter hjulene 30 millimeter ut i hjulhusene er også tilgjengelig.

Bedre bremser er heller ikke akkurat noen ulempe. Heico selger deg gjerne et sportsbremsesystem med firestemplede kalippere foran, og du kan bytte bremseslangene til noen med stålomspunning. Det hele avsluttes med nye hjul i 18- eller 19-tommers størrelse - sistnevnte med opptil 225/35-dekk på.

Denne saken ble første gang publisert 27/06 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også