Leverer mer dieselkraft
Med den nye TDV8-motoren har Range Rover endelig fått den dieselmotoren den fortjener. Arden synes den fortjener enda mer.
Range Rover og Range Rover Sport er store biler, og store biler trenger mye motor. Særlig når de er såpass kjørbare som disse bilene er. Fram til nylig har en V6 vært eneste tilgjengelige dieselmotor i disse, med 190 hk og 440 Nm, og det har vært for lite.
Test: Range Rover 3,6 TDV8
Les mer: Eksklusiv og råsterk
Det så naturligvis også produsenten, og lanserte en flott diesel-V8 med 272 hk og 640 Nm. Da fikk bilene med ett motoren de behøver.
Mye er jo ikke nok
Men den tyske Jaguar- og Land Rover-tuneren Arden syntes fortsatt at det var behov for mer. Nå gir de kunder som er enige muligheten til å hente ut enda mer fra den store dieselmotoren.
Ved hjelp av elektronisk finpuss på motorstyringen har de både gitt motoren mer kraft og samtidig optimalisert forbruket. Økning av dreiemomentet i mellomregisteret har vært målet, uten at det skulle gi negativ innvirkning over resten av registeret, og uten at det skulle gi negativ innvirkning på miljøet.
Kraft med garanti
Omprogrammeringen gir 45 hk ekstra, samtidig som det maksimale dreiemomentet økes til 700 Nm. Målet med kraftigere mellomregister ble også nådd. Samtidig har de fjernet fartssperren - som Land Rover har satt på 200 km/t - så Range Rover gjør 225 km/t og Sport´en gjør 235 km/t.
Med på kjøpet får du også tre års garanti på trimmejobben. De leverer også mye annet til bilene. Les mer på Ardens nettsider.
Denne saken ble første gang publisert 20/06 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.