Med 317 hk og 700 Nm flytter også den store Range Rover´en godt på seg.

Arden leverer både tuning og styling til Jaguar og Range Rover.

Range Rover og Range Rover Sport er store biler, og store biler trenger mye motor. Særlig når de er såpass kjørbare som disse bilene er. Fram til nylig har en V6 vært eneste tilgjengelige dieselmotor i disse, med 190 hk og 440 Nm, og det har vært for lite.

Test: Range Rover 3,6 TDV8
Les mer: Eksklusiv og råsterk

Det så naturligvis også produsenten, og lanserte en flott diesel-V8 med 272 hk og 640 Nm. Da fikk bilene med ett motoren de behøver.

Mye er jo ikke nok
Men den tyske Jaguar- og Land Rover-tuneren Arden syntes fortsatt at det var behov for mer. Nå gir de kunder som er enige muligheten til å hente ut enda mer fra den store dieselmotoren.

Ved hjelp av elektronisk finpuss på motorstyringen har de både gitt motoren mer kraft og samtidig optimalisert forbruket. Økning av dreiemomentet i mellomregisteret har vært målet, uten at det skulle gi negativ innvirkning over resten av registeret, og uten at det skulle gi negativ innvirkning på miljøet.

Kraft med garanti
Omprogrammeringen gir 45 hk ekstra, samtidig som det maksimale dreiemomentet økes til 700 Nm. Målet med kraftigere mellomregister ble også nådd. Samtidig har de fjernet fartssperren - som Land Rover har satt på 200 km/t - så Range Rover gjør 225 km/t og Sport´en gjør 235 km/t.

Med på kjøpet får du også tre års garanti på trimmejobben. De leverer også mye annet til bilene. Les mer på Ardens nettsider.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!