Pynter på Octavia

Storselgeren Skoda Octavia blir finere – både utenpå og inni.

Vi regner med at den 1,4 liter store, turbo- og kompressormatede motoren vi kjenner fra søstermerket Volkswagen også vil komme i Skoda. (Foto: Automedia)
Vi regner med at den 1,4 liter store, turbo- og kompressormatede motoren vi kjenner fra søstermerket Volkswagen også vil komme i Skoda. (Foto: Automedia) Foto: Automedia, Inh. Andreas Conradt
Sist oppdatert
Octavia har mye godt å by på. Vi satser på at den blir enda bedre med ansiktsløftningen, uten at det har stor innvirkning på prisen. (Foto: Automedia)
Octavia har mye godt å by på. Vi satser på at den blir enda bedre med ansiktsløftningen, uten at det har stor innvirkning på prisen. (Foto: Automedia) Foto: Automedia, Inh. Andreas Conradt

Skoda Octavia selges i store mengder, også i Norge. Det er forståelig; bilen er god å kjøre, byr på godt med plass og gode løsninger, den finnes med en stor rekke motoralternativer og prisen er hyggelig.

Trolig til Frankfurt
Octavia kom på markedet i begynnelsen av 2004, og som normalen er, får den nå en ansiktsløftning. Den forfinede Octavia skal sannsynligvis presenteres på Frankfurt-utstillingen i høst, og kommer på markedet rett etter.

Små endringer
De store endringene ser det imidlertid ikke ut til å bli. Bilen får en noe modifisert snute og hekk, og innvendig blir den hakket finere og mer påkostet enn i dag.

Test: Skoda Roomster Scout 1,9 TDI
Mer: Skoda Joyster

Hva motoralternativer angår, sies det ikke noe. Men med tanke på at Volkswagen-konsernet nå faser ut den 1,6 liter store FSI-motoren på 115 hk, og erstatter den med 122-hesters variant av den turbo- og kompressormatede 1,4-literen - som fra før av finnes i 140- og 170-hesters variant - ser vi ikke bort ifra at denne lille store kraftpakken også finner veien under Octavia-panseret.

Denne saken ble første gang publisert 14/06 2007, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også