Da Honda NSX ble presentert som en vaskeekte sportsbil i 1989, rynket en del kritikere på nesen. Detaljer som at den er japansk og at den har seks sylindere gjorde at den ikke helt nådde opp til det gode selskap der minst åtte sylindere virket å være det eneste saliggjørende for en sportsbil.

NSX-samling - Se bildene av grombilene

Men NSX, som tross alt har fabelaktige kjøreegenskaper, en fantastisk V6 plassert bak setene, og et karosseri laget helt i aluminium, er en ordentlig sportsbil og vel så det.

Ekte sportsbil
Til å begynne med hadde den en treliters V6 på 270 hk, og i 1997 ble den forstørret til 3,2 liter og 292 hk. Prestasjonene var heftige, og de gode kjøreegenskapene gjorde at den kjørte fra mange biler som virkelig ble regnet som "ekte sportsbiler".

Bilen fikk stadige oppdateringer på utseende og teknikk, før den store ansiktsløftningen kom helt på tampen av 2001. Før produksjonen ble stoppet i 2005, ble 18 000 biler produsert. Kun noen få dager etter at produksjonen ble stoppet, fortalte Hondas styreformann Takeo Fukui at utviklingen av en ny NSX var i gang, og at den skulle få en F1-inspirert V10.

Europeisk rekord
I forbindelse med et stort Japanbil-treff på Castle Combe i Storbritannia forleden, ble det satt rekord i antall NSX´er på samme sted - i hvertfall sett mer europeiske øyne.

43 biler var på plass, og mange av disse ble kjørt på banen i tillegg. Selv de som arrangerte treffet, ble overrasket over hvor mange biler som kom.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!